Digitaalinen markkinointi tai online-markkinointi on elektronisilla laitteilla toteutettua markkinointia.
Tyypillisesti digitaalinen markkinointi viittaa esimerkiksi mainoskampanjoihin, joiden toimesta käyttäjien näytöille ilmestyy erilaisia kohdennettuja mainoksia.
Nykyisin lähes jokainen bisnes on myös verkkobisnes. Tämä tarkkoittaa sitä, että digitaalisen markkinoinnin hyöty korostuu kasvavissa määrin.
Jokaisen olisi hyvä tietää digitaalisesta markkinoinnista edes sen verran, että tietää mitä kaikkea sillä on mahdollista saavuttaa.
Tässä artikkelissa käydään läpi trendikkäitä ja muuten suosittuja digitaalisen markkinoinnin keinoja ja kanavia. Tästä artikkelista löydät myös hyviä esimerkkejä erilaisista markkinointikanavista, sekä uusimmista ilmiöistä.
Huomioithan, että vaikka listassa on paljon erilaisia digimarkkinointistrategioita, ei välttämättä kaikki niistä sovellu juuri sinun yrityksellesi. Toisaalta, on erittäin todennäköistä, että monesta näistä olisi silti hyötyä.
Yhteistyömarkkinointi (Affiliate marketing)
Yhteistyömarkkinoinnin avulla yritys myy tuotteitaan kolmannen osapuolen julkaisijoiden kautta verkossa.
Esimerkki. Suomalainen peliyritys Jannen Pelit Oy myy virtuaalista jalkapallopeliä nimeltä Jannen pallo 100€:llä netissä.
Lauri, joka on tunnettu suomalainen E-urheilubloggaaja, haluaa tehdä Jannen kanssa yhteistyötä seuraavasti:
- Lauri kertoo blogikirjoituksissaan Jannen Pallo -pelistä satatuhatpäiselle yleisölleen.
- Vastapalkkioksi Lauri pyytää Jannelta 30% jokaisesta Laurin blogin kautta tulleesta Jannen Pallo -ostoksesta.
Tätä on yhteistyömarkkinointi kiteytettynä.
Yhteistyömarkkinointi toimii siten, että tuotetta mainostava yritys tarjoaa henkilökohtaisen viittaus-URL-osoitteen (affiliate link) yhteistyömarkkinointikumppanilleen. Tätä linkkiä voi sitten käyttää melkeinpä missä tahansa, kuten blogiartikkeleissa, some-päivityksissä ja sähköpostiviesteissä.
Jos joku klikkaa tätä affiliate-linkkiä, siitä jää “jälki”. Tämän jäljen avulla tuotetta mainostava firma pystyy hyvittämään siivun tekemästään voitosta yhteistyökumppanilleen.
Jatketaan Jannen Pallo -esimerkkiä.
Kuvitellaan, että Jannen Pallo -tietokonepeli löytyy osoitteesta:
www.jannenpelit.fi/jannenpallo
Kun bloggaaja-Lauri liittyy Jannen yhteistyömarkkinointikumppaniksi, hän saa Jannelta kustomoidun affiliate-linkin Jannen Pallo -tietokonepeliin. Tämä linkki voi näyttää esimerkiksi seuraavalta:
www.jannenpelit.fi/jannenpallo?aid=39386203
Kuten huomaat, tämän URL-osoitteen lopussa on pitkähkö numerosarja. Tämä numerosarja on Laurin kumppanuus-ID, jonka avulla Janne tunnistaa Laurin kautta pelin ostaneet henkilöt.
Tämä kumppanuus-ID on aina uniikki, ja jos Jannen jalkapallopelejä haluaa mainostaa useampi kumppani, jokaiselle tulee oma uniikki ID, ja URL-osoite peliin.
Yhteistyömarkkinointi on erittäin suosittu tapa saada lisää asiakkaita yrityksille.
Sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi on markkinointitekniikka, jolla luodaan ja jaetaan arvokasta, osuvaa sekä johdonmukaista sisältöä selkeästi määritellyn yleisön houkuttelemiseksi ja hankkimiseksi – tavoitteena tietysti kasvattaa yrityksen myyntiä.
Tässä viisi suosittua sisältömarkkinointikeinoa:
1. Infografia
Infografia. Infograafit, eli informatiiviset kuvat ovat pitkulaisia pystysuoria kuvia, joista löytyy yleensä kuvia, statistiikkaa, kuvaajia, graafeja, sekä tekstuaalista informaatiota.
Tässä yksinkertainen esimerkki infograafista.

Infografiikka voi olla tehokasta siinä mielessä, että jos infograafi osuva ja selkeä, sitä saatetaan levittää sosiaalisessa mediassa ja julkaista eri kotisivuilla vuosikausien ajan.
Tällöin kyseisen infograafin julkaissut yritys tavoittaa potentiaalisia asiakkaita yhden kuvan ansiosta periaatteessa ilmaiseksi ilman ylimääräistä työtä.
2. Verkkosivut
Sisältömarkkinointimielessä verkkosivut viittaa käytännössä siihen, että luodaan erittäin kattavia ja informatiivisia sisältösivuja yrityksen tuotteeseen liittyen.
Yleensä tällaiset sivut kirjoitetaan hakukoneoptimaalisesti siten, että sivu löytyy korkealta hakutuloksista
Tällaisten sivujen tarkoitus on ratkaista hakijan ongelma tai tarjota apua siihen jollakin yrityksen tarjoamalla tavalla.
Esimerkiksi kuntosalin blogissa voisi olla kattava blogipostaus painonpudottamisesta, jonka lopussa tarjotaan saliohjelmaa tai vaikkapa personal trainer -palveluita.
3. Podcastit
Podcast on kokoelma tai sarja digitaalisia äänitiedostoja, jotka ovat ladattavissa tai kuunneltavissa Internetin kautta.
Jokainen yksittäinen äänitallenne tunnetaan podcast-jaksona.
Podcasteja isännöi tyypillisesti henkilö tai henkilöt, jotka johtavat keskustelua, jakavat tarinoita tai raportoivat uutisia.
Sisältömarkkinointimielessä podcastit toimivat oivana tapana saada yrityksen sanaa kuuluviin täysin uusille alueille, kuten iTunes.
Yleensä podcastin isäntä antaa ilmaiseksi neuvoja kuulijoille, mutta kasvattaa samalla mainettaan, joka puolestaan johtaa asiakasmäärien kasvuun.

4. Videot
Sisältömarkkinointi voi tarkoittaa myös videoita.
Esimerkiksi yrityksellä voi olla vaikkapa Youtube-kanava. Tällä kanavalla yritys jakaa hyödyllistä informaatiota videomuodossa ilmaiseksi.
Samalla tapaa kuin yrityksen verkkosivuilla, videosisältö liittyy yrityksen bisnekseen tavalla tai toisella.
Esimerkiksi autokorjaamon Youtube-kanavalla voisi olla selkeä ja lyhyt ohjevideo kesärenkaiden vaihtamiseen.
Mutta miksi autokorjaamo haluaisi opastaa netissä renkaidenvaihtoa ilmaiseksi?
Tällä tavalla autokorjaamo tavoittaa massoittain uusia potentiaalisia autonomistaja-asiakkaita, jotka voivat isomman ongelman ilmaantuessa tulla asiakkaiksi.
Videoiden tavoitteena on siis saada yritykselle lisää silmäpareja kattavan, ammattimaisen sekä hyödyllisen sisällön kautta.

5. Kirjat
Fiksut sisältömarkkinoijat myyvät kirjoja markkinointivälineinä.
Idea on sama, kuin aiemmissakin sisältömarkkinointikeinoissa. Jos kirja sisältää hyödyllistä, yrityksen bisnestä sivuavaa informaatiota, siitä saattaa tulla suosittu yrityksen kohdeyleisön eli potentiaalisten asiakkaiden kesken.
Tällöin kirjan julkaissut yritys kasvattaa mainettaan, ja osa sen lukeneista henkilöistä kääntyvät firman asiakkaiksi.
Tänä päivänä e-kirjat ovat todella suosittuja. Ja kuten arvata saattaa, e-kirjan julkaiseminen tänäpäivänä on helpompaa kuin koskaan.
Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostimarkkinointi on kaupallisten sähköpostien lähettämistä yhteyshenkilöille, jotka ovat antaneet luvan vastaanottaa sähköpostiviestejä.
Luvan antaminen tapahtuu yleensä esimerkiksi yriytksen kotisivuilla olevan lomakkeen kautta, jolla tilataan uutiskirje.
Sähköpostimarkkinoinnin, eli yleensä uutiskirjeen kautta yritys voi jakaa tietoa kontakteilleen, kasvattaa myyntiä ja rakentaa yhteisöä brändin ympärille.
Nykyaikainen sähköpostimarkkinointi on siirtymässä vauhdilla pois massapostituksista. Sen sijaan nykyisin keskitytään suostumukseen, segmentointiin ja personointiin.
Tämä voi kuulostaa aikaa hyvinkin vievältä puuhalta, mutta nykyaikainen markkinoinnin automaatioteknologia hoitaa kaiken raskaan työn markkinoijan puolesta.
Tässä muutamia esimerkkejä sähköpostimarkkinoinnista:
1. Mainossähköpostit
Sähköpostimarkkinointikampanjoita käytetään erikoistarjousten, uusien tuotejulkaisujen, suojatun sisällön, kuten e-kirjojen ja webinaarien, sekä brändin mainostamiseen.
Tällainen mainoskampanja koostuu useista sähköposteista, jotka lähetetään strategisin aikavälein muutamien viikkojen aikana.
Mainossähköpostiviesteissä on aina selkeä toimintakehotus (eng. CTA).
Toimintakehotus edustaa tiettyä toimintaa, jonka yritys haluaa lukijan tekevän. Se voi tarkoittaa vaikkapa vierailua verkkosivustolla tai ostoksen tekemistä.
2. Uutiskirjeet
Uutiskirje jakaa yritykseen liittyviä uutisia.
Uutiskirjeissä voidaan kirjoittaa vaikkapa:
- yrityksen uusista saavutuksista
- uuista tuoteominaisuuksista
- tutkimustuloksista
Säännöllisin väliajoin lähetettävät uutiskirjeet auttavat uutiskirjeen tilaajia pysymään ajantasalla yrityksen menoissa. Lisäksi tällaiset uutiskirjeet tuntuvat yksilöidymmiltä, ja kasvattaa asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan suhdetta mainostavaan yritykseen.
Joka tapauksessa, uutiskirjeet toimivat täkeinä kontaktipisteinä asiakkaisiin.
On myös tärkeä muistaa, että uutiskirje ei ole aina pelkästään uutisia varten. Se on samalla tilaisuus jakaa oivalluksia, ajatuksia, vinkkejä tai mitä tahansa, joka tuo arvoa tilaajille.
Esimerkiksi uutiskirjeen avulla yritys voi viestiä ihan vaikkapa uudesta blogikirjoituksesta.
3. Sähköposti-ilmoitukset
Uutiskirjeen lisäksi sähköposti on kätevä tapa tiedottaa asiakkaille muummuassa ilmoituksista, uusista julkaisuista sekä muutoksista palveluun.
Useimmiten sähköpostittelu on ykkösvalinta tärkeiden viestien kanavaksi.
Jos vaikkapa yrityksen sivut ovat nurin, toimitus viivästyy tai järjestelmässä on katkos, on sähköposti paras tapa ylläpitää viestintää.
Sissimarkkinointi
Sissimarkkinoinnin avulla yritykset voivat saada aikaiseksi viraaleja ilmiöitä, joista potentiaaliset asiakkaat puhuvat netissä.
Monet sissimarkkinointikampanjat, kuten flash-mobiilit ja suuret graffitiseinät, tapahtuvat ulkona, ei siis verkossa.
Mutta miten tämä muka liittyy digitaaliseen markkinointiin?
Nykypäivänä ihmiset jakavat kokemuksiaan verkossa. Jos yrityksen sissimarkkinointi onnistuu tarjoamaan jotakin jakamisen arvoista, päätyy se todennäköisesti someen. Tällöin siitä tulee osa digitaalista markkinointia.
Tässä esimerkkejä erilaisista sissimarkkinointikeinoista.
- Viraalimarkkinointi. Viraalimarkkinoinnille tyypillistä on sosiaalisessa mediassa juonittu suusta suuhun periaattella nopeasti leviävä mielenkiinto yritystä kohtaan.
- Häivemarkkinointi. Häivemarkkinoinnille on ominaista sen kyky pysyä piilossa. Ihmiset, eli vaikkapa ohikulkijat, ovat alitajuisesti osa sissimarkkinointikampanjaa.
- Ympäristömarkkinointi. Ympäristömarkkinointi käyttää tuotteen, palvelun, brändin tai yrityksen ympäristöä markkinoinnin välineenä.
- Väijytysmarkkinointi. Väijytysmarkkinoinnin tavoitteena on hyödyntää kolmannen osapuolen (näkyvämmän brändin tai vaikuttajan) mainetta mainostaakseen omia tuotteita.
- Katumarkkinointi. Katumarkkinointi on katukampanjointia, jossa yritys luo brändiä julkisissa paikoissa olevia elementtejä hyödyntäen.
- Sissiprojektiot. Sissiprojektiot ovat visuaalisia projektioita, jotka kohdistetaan projektiolaitteella suuriin rakennuksiin suosituilla paikoilla. Tavoite on herättää mahdollisimman monen ohikulkijan huomio.
- Kokemusmarkkinointi. Kokemusmarkkinoinnin tavoitteena on brändätä asiakaskokemuksen kautta. Ideana on tarjota ohikulkijalle yrityksen palveluita esimerkiksi pop up -kojulla positiivisen kokemuksen luomiseksi.
Vaikuttajamarkkinointi
Vaikuttajamarkkinoinnin avulla yritykset voivat tavoittaa uusia yleisöjä suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien kautta.
Brändit kampanjoivat tunnettujen henkilöiden kanssa verkossa markkinoidakseen tuotteita sponsoroitujen ja maksettujen kumppanuusjulkaisujen kautta.
Vaikuttajamarkkinoinnilla voi olla tärkeä rooli brändin näkyvyyden lisäämisessä kapean yleisön keskuudessa.
Yksinkertaisimmillaan vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa siis sitä, että:
- Yritys ottaa yhteyttä some-vaikuttajaan.
- Yritys maksaa some-vaikuttajalle siitä, että tämä julkaisee sisältöä yrityksen tuotteen kanssa.
Tärkeintä vaikuttajamarkkinoinnissa on kuitenkin oikean kohderyhmän tavoittaminen.
Huono esimerkki vaikuttajamarkkinoinnista
Veeran Verkkosivut Oy haluaa myydä kotisivupalveluita, ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita vaikuttajamarkkinoinnin kautta.
Veera valitsee vaikuttajakumppanikseen TikTokista tunnetun Aliisan, joka tekee hevosaiheisia videoita, joissa on satoja tuhansia katsojia.
Veera pyytää Aliisaa mainostamaan verkkosivupalveluita hevostallilla hevosia harjatessaan.
Mikä tekee tästä markkinointikikasta huonon?
Ongelma on siinä, että hevosvideot eivät liity kotisivujen tekemiseen. Todennäköisesti somevaikuttaja-Aliisan yleisö koostuu täysin sattumanvaraisista henkilöistä, jotka tykkäävät ajan kuluksi katsella hevosia netistä.
On siis epätodennäköistä, että näiden videoiden katsoja ostaisi Veeralta kotisivupalveluita.
Hyvä esimerkki vaikuttajamarkkinoinnista
Veeran Verkkosivut Oy haluaa myydä kotisivupalveluita, ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita vaikuttajamarkkinoinnin kautta.
Veera valitsee Youtubesta tunnetun vloggari-Aleksiinan, joka kertoo kymmentuhatpäiselle yleisölleen vinkkejä blogin aloittamisesta ja ylläpitämisestä.
Mikä tekee tästä markkinointikikasta hyvän?
Aleksiinan yleisö koostuu valmiiksi bloggaamisesta kiinnostuneista henkilöistä, joista iso osa todennäköisesti jossain vaiheessa aloittaa bloggaamisen. Tämä siis tarkoittaa, että isohko osa Aleksiinan seuraajista on todennäköisesti kiinnostuneita kotisivupalveluista jossain vaiheessa.
On siis hyvin todennäköistä, että osa Aleksiinan yleisöstä tulee Veeran Verkkosivujen asiakkaaksi.
Mikä parasta, myös vloggari-Aleksiina hyötyy tästä kumppanuudesta saadessaan suosittella jotakin hyödyllistä seuraajilleen.
Tämä on hyvä esimerkki hyvin kohdistetusta vaikuttajamarkkinoinnista, joka palvelee sekä vaikuttajaa, että yritystä.
Mobiilimarkkinointi
Mobiilimarkkinoinnin avulla yritykset voivat tavoittaa kuluttajat älypuhelimillaan sekä muilla mobiililaitteilla.
Brändit voivat tavoittaa mobiilikäyttäjiä mobiililaitteille kohdistetulla mainonnalla, sekä tekstiviesteillä.
Tässä muutamia esimerkkejä yleisimmistä mobiilimarkkinointistrategioista:
1. Tekstiviestimarkkinointi
Kuten nimestä voi päätellä, tekstiviestimarkkinointi on tekstiviestipohjainen tapa lähestyä kohderyhmää.
Tekstiviestimarkkinointi on aina sopimukseen pohjautuvaa. Toisin sanoen, yritykset eivät pommita viestejä satunnaisesti valittuihin numeroihin. Sen sijaan kohderyhmään kuuluvan henkilön on pitänyt erikseen suostua “minulle saa lähettää tekstiviestipohjaisia mainoksia” -tyyliseen ehotukseen.
Tekstiviestipohjainen markkinointi on tehokasta, sillä tutkimukset osoittavat, että:
- 98% ihmisistä lukee tekstiviestit
- iso osa ihmisistä vastaa tekstiviesteihin alle 90 sekunnissa
- vastausprosentti tekstiviesteihin on 45%
Tämä johtunee siitä, että tekstareihin on vaikea olla vastaamatta, sillä niistä tulee ilmoitus, ja viestit ovat aina henkilökohtaisen tuntuisia.
Tekstiviestimarkkinointi on siis erittäin tehokas tapa saada asiakkaita.
Yleensä tekstiviestimarkkinointi tarkoittaa sitä, että mainostava yritys lähettää lyhyen ja ytimekkään tekstiviestin, jossa on linkki lisäinformaatiota varten.
2. Sosiaalinen Media
Nykyisin lähes kaikki ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa. Suurimmilla sosiaalisen median palveluilla on jopa miljardeja käyttäjiä.
On siis erittäin järkevää käyttää sosiaalista mediaa yhtenä markkinointikanavista.
Some mahdollistaa helposti yhteyden luomisen yrityksen asiakkaisiin, sekä potentiaalisiin asiakkaisiin. Yritykset voivat postata some-kanavilleen sisältöä kohderyhmäläisille, kasvattaen seurantaa. Myös kommentointi tai viestittely asiakkaiden kanssa on tyypillistä.
Nykyisin sosiaalisissa medioissa voi pyörittää myös mainoskampanjoita. Tästä esimerkkinä:
- Facebook-mainokset
- Twitterin mainospostaukset
- Pinterest-mainokset
- LinkedIn-mainokset tai mainos-postaukset
3. Sijaintiperusteinen markkinointi
Sijaintipohjainen markkinointi käyttää älylaitteiden GPS-dataa henkilöiden paikantamiseen, jotta yritykset voisivat näyttää käyttäjän sijannille olennaisia mainoksia.
Joskus sijaintiperusteista markkinointia kutsutaan geo-targetoinniksi.
MarTech Seriesin tekemän tutkimuksen mukaan 83% mainostajista onnistuvat geo-targetoinnissa paremmin, kuin ilman geo-targetointia. Tämä johtuu siitä, että sijaintipohjaiset mainokset ovat yleensä tarkempia ja relevantimpia älylaitteen kantajalle.
Hyvä esimerkki sijaintiperusteisesta markkinoinnista on näyttää mainoksia ravintolasta, joka sijaitsee lähellä älylaitteen kantajaa.
4. Ympäristöperusteinen markkinointi
Ympäristömarkkinointi on toinen sijaintiperusteisen markkinoinnin muoto. Tälle olennaista on Bluetoothin käyttö potentiaalisen asiakkaan sijainnin etsimisessä.
Ympäristömarkkinointi toimii siis siten, että yritys etsii Bluetooth-yhteydellä lähettyviltä ihmisiä, ja tarjoaa niille mainoksia läheltä löytyvistä palveluista.
Esimerkiksi kauppakeskukssessa oleva vaateliike voi lähettää laitteille, joissa on Bluetooth päällä, signaaleja, jotka tulevat näkyviin käyttäjille liikkeiden läheisyydessä.
5. Sovelluksien sisäinen markkinointi
Mobiilisovellusmarkkinointi tarkoittaa mainosten näyttämistä mobiilisovelluksissa.
Esimerkkejä sovelluksen sisäisestä markkinoinnista on:
- Mainosbannerin näyttäminen sovelluksen ylälaidassa
- Natiivimainoksia, jotka näyttävät siltä, että ne olisivat osa sovellusta
- Videomainoksia
- Toimintojen välisiä mainoksia, jotka tulevat esiin kahden toiminnon välissä, esimerkiksi siirtyessä pelissä tasosta toiseen.

PR-markkinointi
PR-markkinoinnin avulla yritykset voivat saada brändilleen näkyvyyttä mediassa.
PR:n päätavoite on saada toimittajat ja vaikuttajat puhumaan yrityksen brändistä, tuotteista ja palveluista.
Kun PR-markkinointia toteutetaan tehokkaasti, se täydentää brändin sosiaalista mediaa sekä linkkien rakentamista.
Tässä muutamia esimerkkejä PR-markkinoinnista.
1. Advertoriaalit
Advertoriaalit ovat mainosmaisia kirjoituksia, joita löytyy lehdistä. Advertoriaalin pääetu on yhdistää kyseisen lehden maine yrityksen tuotteen maineeseen.
Jos esimerkiksi Helsinginsanomat kirjoittaisi advertoriaalin, moni varmasti luottaisi mainostettavan tuotteen laatuun, sillä Helsinginsanomat ovat suosittu ja maineikas lehti.
2. Sosiaalinen media
Somen avulla yritykset pääsevät uutismedian ohi suoraan asiakkaiden luokse.
Yritys voi postata sosiaaliseen mediaan sisältöä, joka tavoittaa kohderyhmän välittömästi.
Mainonnan lisäksi somesta voi olla hyötyä yritykselle, sillä yritys voi vastata kritiikkiin tai perättömiin väitteisiin varsin vaivatta ja tehokkaasti somen kautta.
3. Tapahtumat
Tapahtumat on loistava tapa saada lisää näkyvyyttä yrityksille. Tapahtumissa yritys voi antaa sinne saapuneen kohderyhmän kokeilla tuotteitaan, tai muuten vaan asettaa ne näytille.
Myynnin kannalta tapahtumat ovat järkeviä, sillä ne kasvattavat luottamusta potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Tapahtumissa yritys voi myös helposti tavoittaa lisää potentiaalisia asiakkaita, sekä kasvattaa esimerkiksi uutiskirjeen tilaajien määrää.
Tapahtumiin osallistuvat henkilöt tuppaavat postata kuvia someen, joka lisää yrityksen näkyvyyttä entisestään.
Hakukonemarkkinointi
Hakukonemarkkinoinnin avulla yritykset voivat tavoittaa ihmisiä hakukoneiden, kuten Googlen, Bingin ja Yahoon, kautta.
Hakukoneoptimointi eli SEO pyrkii saamaan yrityksen kotisivut korkealle Googlen hakutuloksiin.
Orgaanisilla hakusijoituksilla on siksi suuri rooli laadukkaan liikenteen luomisessa verkkosivustollesi.
Hakukonemarkkinointi on yksi parhaimmista markkinointimetodeista, sillä periaatteessa sisällöntuotto on ilmaista. Mikä parasta, tuotettu sisältö voi pysyä relevanttina vuosikaudet, jolloin yrityksen sivuille tulee jatkuvalla syötöllä potentiaalisia asiakkaita.
Mikäli hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi kiinnostaa enemmän, kannattaa ehdottomasti lukea kattava artikkelimme aiheesta.
Some-markkinointi

Sosiaalisen median markkinoinnista olikin jo puhetta mobiilimarkkinoinnin yhteydessä. Some ei ole pelkästään mobiililaitteilla oleva kokonaisuus, joten se ansaitsee oman alaotsikkonsa tällä listalla.
Sosiaalisen median markkinoinnin avulla yritykset voivat tavoittaa asiakkaat suosituissa some-palveluissa, kuten Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä, Twitterissä, Pinterestissä ja TikTokissa.
We Are Socialin digitaalisen raportin 2021 mukaan maailmanlaajuisesti 4,2 miljardia ihmistä käyttää aktiivisesti sosiaalista mediaa. Näistä sosiaalisen median käyttäjistä 27,5 % käyttää sosiaalista mediaa ostaakseen tuotteita. 44,8 % käyttää sosiaalista mediaa etsiäkseen lisätietoa brändeistä!
Kun näin valtava osa maailman väestöstä on sosiaalisessa mediassa, useimmat brändit voivat saada yhteyden kohdeyleisöönsä yhden tai useamman sosiaalisen verkostoitumisen sivuston kautta.
Yritykset voivat markkinoida toimintaansa somessa luomalla yrityksen asiakkaille hyödyllistä sisältöä yrityksen palveluihin liittyen.
Myös some-mainokset ovat suosittu tapa tavoittaa lisää potentiaalisia asiakkaita.
Kuten aiemmin mainittiin, tästä esimerkkinä vaikkapa:
- Facebook-mainokset
- Twitterin mainospostaukset
- Pinterest-mainokset
- LinkedIn-mainokset tai mainos-postaukset
Somemarkkinointi voi myös auttaa yrityksiä hakukoneoptimoinnissa. Somessa jaetut kotisivut ovat Googlen silmissä luotettavammat, jolloin Google suosittelee sivuja korkeammalla hakutuloksissa.
Televisio- ja suoratoistomarkkinointi

TV-markkinoinnin avulla yritykset voivat tavoittaa kuluttajat, kun he katsovat suosikki-TV-ohjelmiaan joko televisiossa tai verkossa suoratoistopalvelun välityksellä.
Digitaalisen suoratoiston ansiosta mainosalustat voivat tarjota erityistä kohdistusta ja tulosmittausta TV-markkinoinnille.
Tässä muutama esimerkki TV- ja suoratoistomarkkinoinnista
1. Suoratoistopalvelun mainokset
Yhä useammat ihmiset katsovat suosikki TV-ohjelmiaan suoratoistopalveluista internetistä.
Suoratoistopalvelut voivat siis näyttää mainoksia TV-sarjojen katsojille “mainostaukoina”.
Koska monesti suoratoistopalveluilla on käyttäjädataa paljon, voidaan mainoksia kohdentaa paremmin tietyille katsojaryhmille. Tämä tekee mainonnasta paljon tehokkampaa, kuin perinteinen TV-mainonta.
2. Televisiomainokset
Yksi markkinointimuoto on tietysti perinteiset televisiomainokset mainostauoilla. Näillä tavoitetaan yleensä valtavia määriä ihmisiä.
Tosin televisiomainonta on varsin kallista. Tämän lisäksi televisiomainokset ovat huonommin targetoituja, sillä television katsojasta ei ole mitään muuta dataa, kuin se, että tämä katsoo juuri tiettyä ohjelmaa.
3. Kaupallinen yhteistyö ohjelman kanssa
Sekä televisiossa, että suoratoistopalveluissa on valtava määrä erilaisia ohjelmia.
TV-ohjelmia voidaan käyttää mainospaikkoina siten, että yrityksen tuotteet tai palvelut ovat osana ohjelmaa.
Esimerkiksi jos ohjelmassa järjestetään juoksukilpailu, voidaan sopia, että kaikki käyttävät Niken sponsoroimia kenkiä yrityksen näkyvyyden kasvattamiseksi.
Tästä yritykset joutuvat luonnollisesti maksamaan aika paljon.
Äänimarkkinointi

Äänimarkkinointi on yksi trendikkäimmistä markkinointitavoista.
Ideana äänimarkkinointi ei ole uusi. Onhan radiomainoksia ollut olemassa jo vuosikymmeniä.
Kuitenkin Clubhouse-sovelluksen ja erilaisten podcastien suosion ansiosta yritykset ja vaikuttajat käyttävät äänisisältöä kohdeyleisön tavoittamiseen.
Tässä muutamia esimerkkejä äänimarkkinointikanavista:
1. Podcastit
Kuten aiemmin mainittiin, podcastit ovat valmiiksinauhoitettuja ääniraitoja, joita ihmiset kuuntelevat.
On olemassa rikos-podcasteja, ja vaikkapa koiranhoito-podcasteja. Toisin sanoen, podcast-markkinat ylettyvät jokaiseen nurkkaan, ja tavoittavat valtavan määrän ihmisistä.
Itseasiassa, yli puolet ihmisistä USA:ssa kuuntelevat jotakin podcastia.
Podcast-markkinat ovat siis valtavat. Siellä missä on ihmisiä, on myös tilaisuus mainostaa.
Yritykset voivatkin tarjota podcasteja, jotka tarjoavat hyödyllistä sisältöä yrityksen kohderyhmälle. Tämä on tietysti loistava tapa tavoittaa myös uusia potentiaalisia asiakkaita, sekä kasvattaa mainetta.
2. Clubhouse ja Twitter-tilat
Clubhouse on uusi podcast-sovellus, jossa pääsee kuuntelemaan keskusteluja pelkästään kutsulla. Idea on siis kuunnella etänä paneelikeskustelua tai muuta esitelmää eksklusiivisesti.
Clubhouse saavutti niin suuren suosion, että muut sosiaaliset mediat ovat päättäneet kokeilla samanlaista systeemiä.
Esimerkiksi Twitter on ottamassa käyttöön Twitter space -nimisiä tiloja, joissa Twitterin käyttäjät voivat kuunnella esiintyjiä paikasta riippumatta.
Tämänkaltaiset äänitilat ovat loistava paikka mainostaa tuotteita, ja näiden tilojen odotetaan kasvavan valtavasti lähivuosien aikana.
3. Ääniavustajat
Nykyteknologia mahdollistaa tekoälypohjaisten ääniavustajien käytön.
Esimerkiksi Google Assistant on laite, jonka avulla käyttäjä voi suorittaa erilaisia toimenpiteitä äänikomennoin. Tästä esimerkkinä kappaleen vaihtaminen, tai vaikkapa äänen voimakkuuden säätäminen käskyillä.
Näitä ääniavustajia voi käyttää myös strategisesti tietyissä tapauksissa.
Esimerkiksi Jamesonin viskibrändi loi äänikomentopohjaisen lisäosan ääniavustajaan, jonka avulla käyttäjä pystyi “puhumaan Jamesonin baarille” kysyäkseen cocktail-reseptiohjeita valmistaessaan cocktailia.
Tämä uusi teknologia on vasta alkumetreillä. Ääniavustajamarkkinoinnille tulee lähivuosina varmasti olemaan lukuisia toinen toistaan ovelampia käyttötarkoituksia.
Tämä onkin hyvä tapa päättää artikkeli digitaalisesta markkinoinnista. Loppujen lopuksi kyse on oveluudesta, sekä nykyteknologian kanssa mukana pysymisestä.