SEO

ARTTURI JALLI | ARTIKKELI PÄIVITETTY 27.11.2020

SEO, eli hakukoneoptimointi on tärkeässä roolissa kotisivun kävijämäärän maksimoimisessa. Hakukone, kuten Google, pyrkii luonnollisesti näyttämään hakijalle parhaiten hakusanaa vastaavan hakutuloksen ensimmäiseksi.

Hakukoneoptimoinnilla viitataan yksinkertaisesti sellaisiin toimenpiteisiin, joilla kotisivua nostetaan ylemmäksi hakutuloksissa. Näin ollen huolellinen hakukoneoptimointi tarjoaa valtavan kilpailuedun.

Mitä hakukoneoptimointiin kuuluu?

Tiesitköettä 75% käyttäjistä eivät vaivaudu selaamaan hakutuloksissa ensimmäistä hakutulossivua pidemmmälle? 

 

Hakukoneoptimoinnin voi jakaa karkeasti neljään eri osa-alueeseen: tekninen SEO, sivuston itsensä optimoiminen, sivuston ulkopuolella tapahtuva optimointi ja paikallinen optimointi.

Tekninen SEO

Verkkosivustoa rakennettaessa on tärkeää ottaa huomioon paitsi sisältö ja muotoilu myös tekniset yksityiskohdat “kulissien takana”, jotka voivat vaikuttaa suuresti sivustosi hakusuosioon. Tekninen hakukoneoptimointi sisältää useita elementtejä, jotka hakukoneet huomioivat verkkosivustoa luokitellessaan, mukaan lukien

  • Sivuston tehokkuus
  • Hajonneet linkit (sekä sivuston sisäiset, että ulkoiselle sivustolle ohjautuvat)
  • Indeksointivirheet
  • Mobiiliystävällisyys
  • Sivustokartan saatavuus

Tarvitset tähän vaiheeseen avuksesi tahon, joka ymmärtää kuinka kotisivujen optimointi tapahtuu teknisellä tasolla, sekä osaa selittää miten kukin tekijä vaikuttaa hakuliikenteen ohjautuvuuteen.

 

Nettisivun optimoiminen

Kotisivun hakukoneoptimointi on keskittynyt käyttökokemukseen ja sivun sisällön optimointiin. Hyvin hakukoneoptimoidun verkkosivuston sisältö koostuu osuvasta ja houkuttelevasta sisällöstä, jonka hakukone luokittelee hyödylliseksi hakijalleen.

Nettisivun hakukoneoptimointi sisältää:

  • Tutkitaan ja vertaillaan osuvia avainsanoja, joilla on paljon hakijoita
  • Varmistetaan, että nettisivun sisältö vastaa sitä, mitä kohderyhmä hakee
  • Pyritään luomaan sisäisiä linkkejä sivustolle, jotka hakukone tulkitsee sivuston “punaisena lankana”
  • Varmistetaan, että sivuston rakenne täyttää hyvän hakukohteen kriteerit (esimerkiksi mobiiliystävällisyys, toimivat linkit, oikeanlaiset kuvat jne.)

Sivuston ulkopuoleinen optimointi

Sivuston ulkopuolinen optimointi tarkoittaa sitä, että ulkopuoliset sivustot ohjaavat käyttäjiään linkeillä sinun kotisivullesi. Mitä enemmän tällaisia linkkejä on, sitä maineekkaampana hakukone sivustoasi pitää, ja sitä korkeammaksi se nostaa sivustosi hakutuloksissa.

Tällaisten linkkien aikaansaaminen on aikaavievää puuhaa, ja se sisältää useita erilaisia taktiikoita. Yksinkertaisimmillaan riittää, että julkaisee hyödyllistä tietoa toisen tahon nettisivuilla ja upottaa oman sivustonsa linkin julkaisuunsa.

 

Paikallinen SEO

Paikallinen hakukoneoptimointi liittyy moniin yllä mainittuihin SEO-tekniikoihin. Se on erityisen tärkeä paikallisille yrityksille, jotka haluavat saavuttaa näkyvyyttä jollakin tietyllä paikkakunnalla. Esimerkiksi paikallinen hammaslääkäri haluaa, että hänen paikkakunnaltaan tehdyt hammaslääkäriaiheiset haut ohjautuisivat hänen sivustolleen, sen sijaan, että ne ohjautuisivat lähellä olevan suurkaupungin hammaslääkäreille.

Paikallisen hakukoneoptimoinnin taktiikoita ovat:

  • Varmista, että yrityksesi näkyy esimerkiksi Google Maps -sovelluksen kartalla
  • Varmista, että ilmoituksesi ovat johdonmukaisia kaikissa kanavissa ja sivustoissa
  • Optimoi sivustosi ja sisältösi käyttämällä paikkakuntakohtaisia paikallisia avainsanoja, kuten kaupunkien tai osavaltioiden nimiä, jos vain mahdollista
  • Linkittäminen paikallisten yrityshakemistojen, yritysjärjestöjen ja ryhmien kanssa

Hakukoneoptimointi on siis minkä tahansa verkkosivuston kannalta elintärkeä joukko aikaavieviä ja vaativia toimenpiteitä. Kannattaa siis suosiolla kääntyä hakukoneoptimointiin erikoistuneen tahon puoleen.

Tiesitkö, että SEO tulee englanninkielen sanoista search engine optimization?