Kilpailuetu Google Trendsillä

ARTTURI JALLI | ARTIKKELI PÄIVITETTY 27.11.2020

Google Trends on Googlen tarjoama helppokäyttöinen työkalu, joka on tarkoitettu trendien vaivattomaan tutkiskeluun. Google Trends siis kertoo selkeillä visualisoinneilla tarkasteltavan hakusanan suosion, sekä mahdollistaa vertailun muiden hakusanojen kesken.

Google Trendsin hyödyntäminen kilpailuedun saavuttamiseksi

 1. Markkinarakojen löytäminen

Google Trends –työkalulla voi etsiä markkinarakoja. Heti ensialkuun on hyvä huomioidaettä oletusarvona Google Trends näyttää tarkasteltavan hakusanan viimeisen 12 kuukauden aikaisen suosion kehityksenTämä kannatta vaihtaa asetukseen “2004 – nykyhetki”, jotta pystyy havainnollistamaan pitkäaikaisen suosion suunnan. 

CD-levyn suosio hakusanana viimeisen 16 vuoden aikana

Ylläolevasta kuvasta näkee CD-levy -hakusanan suosion vuodesta 2004 alkaen. Tästä havaitsee helposti, että kyseisen hakusanan suosio on ollut laskussa oikeastaan koko tarkasteluvälin ajan. Tämä ei varmasti yllätä ketään, mutta toimii hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka vaivatonta ja selkeää hakusanasuosion kehittymisen tutkiskelu on.

 

Fidget Spinner — lyhytkestoinen markkinarako

FIdget spinnerien hetkellinen suosio vuonna 2017

Fidget spinner oli muutama vuosi sitten hittituote erityisesti nuorten keskuudessa. Sormien välissä pyöritettävää Fidget spinneriä ei oltu googlattu ennen helmikuuta 2017 käytännössä ollenkaan. Kolme kuukautta myöhemmin toukokuussa Fidget Spinner saavutti hittituotestatuksen. Kuvasta on selvää, että hakusanan suosio kasvoi rajusti muutaman ensimmäisen kuukauden aikana. Kuitenkin huippuvaiheen jälkeinen jyrkkä lasku osoittaa, ettei Fidget spinner liene järkevä liikeidea vuonna 2020.

2. Löydä aiheeseen liittyvät trendit

Kuvitellaan, että olet perustamassa elämäntapablogia, joka käsittelee terveellistä ruokavaliota. Joudut ensitöiksesi pohtimaan, miten saisit blogin sisällöstä mahdollisimman trendikkään ja kohderyhmällesi hyödyllisen. Tässä vaiheessa kannattaa käydä tutkiskelemassa Google Trendsin puolella, mitä aiheesta kiinnostuneet ihmiset ovat myös haeskelleet. Kun haet Trendsistä aihetta “terveellinen ruokavalio”, ja skrollaat tuloksia alas, huomaat seuraavanlaisen ikkunan:

Terveellistä ruokavaliota googlettaneet henkilöt ovat kiinnostuneita myös näistä.

Kuten ylläolevasta kuvasta nähdään, Google Trends paljastaa sinulle aiheeseenkuuluvia suosittuja hakusanoja. Tuohan itseasiassa näyttää hyvältä blogipohjalta rakennetta ajatellen: ensin kerrotaan terveydestä yleisesti, ja sitten hypätäänkin tärkeisiin eväshetkiin, eli aamupalaan ja illalliseen. 

Google Trendsin avaa ilmaiseksi lukuisia erilaisia mahdollisuuksia tutkiskella erilaisia hakutrendejä. Tutkiskelun tulokset voivat olla iloksi ihan vain mielenkiinnosta, mutta eniten näistä hyötyy esimerkiksi yritystä perustaessa, tai liikeidean kannattavuutta pohtiessa.