Kaipaatko uusia nettisivuja, mutta et tiedä paljon niistä tulisi maksaa? Jossain puhutaan ilmaisista kotisivuista, kun taas jotkut veloittavat niistä kymmeniä tuhansia. Mistä kannattaa maksaa?
Kotisivuprojektin laajamittaisuus vaihtelee laidasta laitaan.
- Yksityishenkilö haluaa itselleen monesti verkkosivun portfoliota, CV:tä tai harrastusbloggailua varten. Tällaisen sivun voi luoda varsin helposti jopa ilmaiseksi muutamassa tunnissa.
- Pienyritykset haluavat monesti lyhyen käyntikorttityylisen sivun yrityksen esittelymielessä. Tällaisen sivun voi saada ammattilaisen tekemänä noin 500€:lla.
- Keskisuurten yritysten kotisivuilla on enemmän teknisiä ominaisuuksia ja sisältöä, kuten vaikkapa 50 kpl hakukoneoptimaalista sisältösivua. Tällaisten sivustojen hinnat ovat 5 000€ – 12 000€ luokkaa.
- Verkkokauppa, eli netissä toimiva kauppa koostuu hakukoneoptimaalisesta sisällöstä, sekä erilaisista maksuominaisuuksista. Tyypillisesti verkkokaupan perustaminen maksaa 2 000€ – 15 000€.
- Suuryritysten verkkosivut ovat täysin räätälöityjä ja monimutkaisempia kokonaisuuksia. Kotisivut laaditaan yhteistyössä mainostoimistojen, designerien ja copywriterien kanssa. Hinnoittelu on 20 000€ – 50 000€.
Verkkosivuja pitää myös ylläpitää säännöllisesti, tyypillisesti parista kympistä pariin sataan euroon kuussa riippuen ylläpitopalvelun tarpeesta.
Tässä hieman tarkemmin eriteltyjä hintahaarukoita kotisivujen ominaisuuksille.
Kotisivun ominaisuus | Hinta ammattilaisen tekemänä |
---|---|
Domain | 10€ – 50€ |
Verkkoisännöinti | 30€ – 500€ |
SSL-sertifikaatti | 0€ – 180€ |
Teema tai pohja | 0€ – 200€ |
Verkkokauppa | 2 000€ – 15 000€ |
Kotisivun sisältö | 500€ – 10 000€ |
Hakukoneoptimointi ja markkinointi | 500€ – 5 000€ |
Kotisivun pystyttäminen | 300€ – 1 000€ |
Tässä artikkelissa käymme läpi nettisivujen hinnoittelua, sekä valistamme sinua siitä, mistä kannattaa maksaa ja kuinka paljon.
Miten kotisivuja tehdään
Ennen kuin puhutaan kotisivujen hinnoittelusta, on hyvä ymmärtää karkeasti miten kotisivuja laaditaan.
Kotisivujen luomiseen on kolme vaihtoehtoista tapaa:
- Teetätä sivut ammattilaisella.
- Tee sivut itse käyttämällä isännöityä verkkoalustaa.
- Tee sivut itse käyttämällä itseisännöityä verkkosivualustaa.
Tässä oppaassa käydään läpi näiden kolmen vaihtoehdon kustannuksia.
Aloitetaan ammattilaisen laatimista kotisivuista. Tämä vaihtoehto on melkein, mikäli tarkoituksena on kasvattaa yrityksen liiketoimintaa ja verkkonäkyvyyttä.
Mistä ammattilaisen tekemien kotisivujen hinta koostuu
Kotisivujen hintaan vaikuttaa kotisivuprojektin sisältö.
Yksinkertaisimmillaan ammattilainen toteuttaa asiakkaalle “one-pager” käyntikorttisivun. Tällöin kotisivujen tekijä asentaa WordPress-alustan valmiilla teemalla, lisää antamasi sisällön sinne ja julkaisee sivun. Tällöin sivusto tulee internettiin, mutta sinne ei kukaan tule koskaan eksymään. Tällaisesta palvelusta ammattilaiset velottavat noin viisisataa euroa.
Yrityksen myynnin kasvattamiseksi kotisivuihin tulee satsata enemmän. Tällöin kotisivuille luodaan kustomoitu brändin mukainen ulkoasu, hakukoneoptimaalista sisältöä, sekä markkinoidaan sivustoa. Tällaisista palveluista velotetan muutamasta tuhannesta aina muutamaan kymmeneen tuhanteen euroon asti. Hinta riippuu täysin projektin laajamittaisuudesta, joka puolestaan riippuu asiakkaan kasvutarpeesta.
Tässä tarkemmin eritelty lista asioista, jotka vaikuttavat kotisivujen hintaan ammattilaisen tekemänä.
1. Tavoitteet ja strategia
Kotisivujen hinta määräytyy pitkälti kotisivujen hankkijan tarpeen mukaan.
Halutaanko sivuilla kasvattaa myyntiä vai haluaako yritys, että sivut ovat vain olemassa varmuuden varalta?
Mikäli kotisivuilla tavoitellaan liiketoiminnan kasvua, kotisivujen tulee aina strategisesti tukea ja kulkea kohti yrityksen tavoitetta.
Joissain tapauksissa riittää, että tehdään perussiistit nettisivut, julkaistaan ne ja annetaan olla. Tällaiset sivut eivät kuitenkaan koskaan riitä yrityksen myynnin tai näkyvyyden kasvattamiseen.
Mikäli tavoitteena on lisätä yrityksen myyntiä, tulee huolehtia siitä, että ulkoasu, sisältö sekä markkinointipuoli ovat kunnossa. Tämä on aikaavievää puuhaa, ja nostaa kotisivuprojektin hintalappua.
Toimiva strategia muuttaa sivuston kävijät maksaviksi asiakkaiksi.
Periaatteessa tilanne on yksinkertainen: On asiakas, jolla on ongelma, ja sivustoltasi pitäisi löytyä siihen ratkaisu.
Tosin moni ei ymmärrä sitä, että pelkkä tuotevalikoima ei riitä tyydyttämään asiakkaiden tarpeita. Sen sijaan verkkosivun tulee olla kaikilta osin vakuuttava. Asiakkaalle pitää välittyä samalla sekunnilla tunne siitä, että on löytänyt oikeaan paikkaan. Tämä tunne on helppo välittää ammattimaisella sisällöllä ja silmään istuvalla ulkoasulla.
On siis turha odottaa, että halvalla tehdyt kotisivut palvelisivat yritystä mitenkään muuten, kuin että sivut ovat olemassa.
2. Ulkoasu
Hyvät verkkosivut ovat yrityksensä näköiset. Tämä tarkoittaa sitä, että sivuston ulkoasu toteutetaan yritysilmeen näköiseksi tukemaan yrityksen brändiä.
Hienot ja tunnistettavan näköiset kotisivut vetävät asiakkaita puoleensa ja kasvattavat asiakkaiden luottamusta yritykseen.
Huolella mietitty ja toteutettu ulkoasu tukee myös nettisivujen sisältöä sekä auttaa yritystä kulkemaan kohti tavoitteitaan.
Ulkoasu voidaan valita kahdella tavalla:
- Käytetään valmista ammatti-designerin laatimaa teemaa.
- Räätälöidään ammatti-designerin avulla yritykselle täysin omanlainen ulkoasu.
Näistä jälkimmäinen vaihtoehto on huomattavasti kalliimpi, mutta varsinkin keskisuurten ja suurten yritysten kannalta ehdottoman tärkeä.
3. Sisältö ja sen määrä
Kotisivujen sisällöntuotto on keskeisessä roolissa kotisivujen hakusuosion takaamiseksi.
Sisällöntuotto on oltava strategista, sillä tuotetun sisällön tulee viedä yritystä kohti tavotteita.
Kotisivujen sisältö ei missään nimessä voi olla mitä tahansa mieleen juolahtanutta hölynpölyä. Sen sijaan, sisällön tulee aina ratkaista hakijan ongelma jollakin yrityksen mahdollistamalla tavalla.
Kotisivujen sisällön tulee olla selkolukuista, sekä sivujen tulee olla muutenkin helppokäyttöiset. Asiakkaan pitäisi löytää ratkaisu ongelmaansa mahdollisimman nopeasti.
Tällä hetkellä suursuosiossa ovat yritysten blogit, jotka tarjoavat kattavia vastauksia asiakkaiden kysymyksiin. Viime vuosina verkossa asioivat ihmiset ovat lukeneet enemmän tuotearvioita ja -vertailuita kuin koskaan.
Verkkosivu jolla on muutama sivu + yhteystiedot eivät siis enää riitä mihinkään. Hakukoneet, kuten Google, pyrkivät tarjoamaan hakijoilleen parhaimmat ja kattavimmat vastaukset luotettavimmilta ja maineikkaimmilta lähteiltä.
On siis elinehto, että kotisivuille tuotetaan hyvin harkittuja ja laadukkaita sisältösivuja, jotka konvertoivat potentiaalisia asiakkaita.
Sisällöntuotto on aikaavievää puuhaa. Usein palveluntarjoaja tuottaa useita kymmeniä strategisesti suunniteltuja ja kirjoitettuja sisältösivuja verkkosivuille. Näiden sisältösivujen tavoite on tuoda sivustolle pitkällä aikavälillä massoittain potentiaalisia asiakkaita hakukoneiden kautta, sekä konvertoida näitä asiakkaiksi.
4. Hakukoneystävällisyys
Hakukoneoptimointi (SEO) on joukko toimenpiteitä, joilla pyritään kasvattamaan verkkosivuston kävijämääriä.
Hakukoneoptimointi liittyy suoraan sisällöntuottoon. Tuotettu sisältö pitää kirjoittaa hakukoneystävälliseksi, jotta hakukoneet, kuten Google, näyttäisi sivuja korkealla hakutuloksissa.
Hakukoneystävälliset sivut palvelevat hakijoita joilla on ongelma. Tällaiset kotisivut sisältävät helppolukuisia, kattavia ja luottamusta herättäviä sisältösivuja.
Myös tekniset toimenpiteet vaikuttavat hakukoneystävällisyyteen. Esimerkiksi kotisivujen tulee olla mobiilioptimoidut. Toisin sanoen, mobiililaitteella pitäisi olla mahdollista asioida sivuilla aivan yhtä vaivattomasti kuin pöytäkoneella.
Sisällöntuotto ilman hakukoneoptimointiaspektia on hyödytöntä. Jokaikisen sisältösivun hakukoneptimaalisuuteen vaikuttaa valtava määrä tekijöitä, jotka tulee aina ottaa huomioon.
Mikäli hakukoneoptimointiin liittyvät toimenpiteet askarruttavat sinua, kannattaa lukaista tämä hakukoneoptimointiopas.
5. Laajuus
Lienee sanomattakin selvää, että kotisivuprojektin laajuus ylipäätään on yksi hintaan vaikuttava tekijä.
Joku haluaa tehdä yhden sivun esittelysivuston, jossa on 500 sanaa tekstiä ja pari kuvaa. Toinen haluaa sivut, joille siirretään vanhoja blogikirjoituksia, yhteydenottolomakkeita, kuvia, ja muuta toiminnallisuutta alkuperäiseltä sivulta. Kolmas haluaa, että sivusto sisältöineen rakennetaan nollasta kasvattamaan yrityksen liiketoimintaa.
Jokainen kotisivuprojekti on siis tarpeeltaan ja laajuudeltaan erilainen hinnoitteluineen.
6. Ominaisuudet ja toiminnallisuus
Kotisivujen toiminnallisuus voi vaihdella laidasta laitaan. Tämä vaikuttaa suoraan kotisivuprojektin laajuuteen ja hinnoitteluun.
Yksinkertaisimmillaan kotisivut toimitvat yhden sivun käyntikorttina.
Toisaalta monesti nettisivuista halutaan tehdä olennainen osa yrityksen liiketoimintaa. Tällöin sivustolla voi olla vaikkapa verkkokauppa, blogi uutiskirjeineen, sekä jäsensivut. Tällaisten toiminnallisuuksien toteuttaminen on työlästä puuhaa.
Ei siis ole yhtä muottia, johon jokainen kotisivu projekti mahtuu, vaan jokainen sivu on yrityksensä näköinen eri tavalla huoliteltu kokonaisuus.
7. Käyttöliittymä
Kotisivuja tekevät ammattilaiset käyttävät nykyisin lähes aina itseisännöityjä verkkosivualustoja asiakkaiden sivustojen tekemiseen. Tällaiset alustat sisältävät valmiita ammattilaisten suunnittelemia teemoja ja lisäosia, joilla sivut luodaan.
Usein edulliset verkkosivut laaditaan siten, että käytetään valmista verkkosivualustalta saatua teemaa. Varsin usein tämä on hyvä asia, koska se laskee kotisivuprojektin hintalappua, sillä ei tarvitse tehdä ulkoasua juurta jaksaen. Huono puoli valmiissa teemoissa on se, että maailmalla on sadoittain sivuja, jotka käyttävät samaa teemaa, ja näyttävät samanlaisilta.
Monesti varsinkin vähän suuremmat yritykset saattavatkin haluta uniikin teeman, joka erottuu muista täysin. Tällaisen teeman suunnittelu ja toteuttaminen vie huomattavasti enemmän aikaa, kun mitä valmiin teeman asettelu, sillä tällöin tehdään yhteistyötä ammatti-designerin kanssa.
8. Tekijän kokemus
Tällä vuosikymmenellä kuka tahansa voi tehdä kotisivut itse. Nykyteknologian mukana tulleet helppokäyttötyökalut mahdollistavat sivustojen tekemisen jopa ilmaiseksi. Periaatteessa yksinkertaisten kotisivujen teko on yhtä vaivatonta kuin Facebook-sivun perustaminen.
Sen sijaan strategisten yrityksen liiketoimintaa kasvattavien kotisivujen teko sisältöineen on vaativaa puuhaa, joka vaatii huomattavasti kokemusta. Luonnollisesti kokemus näkyy myös hintalapussa.
9. Tekijän organisaatio
Monesti freelancerit tekevät kotisivuja halvemmalla kuin esimerkiksi mainostoimistot. Tämä on loogista monesta syystä. Maineikkaat mainostoimistot omaavat kasapäin tyytyväisiä asiakkaita ja valtavan määrän onnistuneita verkkosivuprojekteja. Taattu laatu nostaa palveluiden hintaa.
Tämän lisäksi mainostoimistot maksavat palkat ja toimistojen vuokrat kotisivuprojekteista saamillaan tuloilla. Tämänkin on siis näyttävä hinnoissa.
Tässä vaiheessa sinulla pitäisi olla hyvä käsitys siitä, misät maksat ammattilaisen tekemissä kotisivuissa.
Seuraavaksi tarkastellaan täysin toista puolta verkkosivujen tekoon liittyen, eli itsetehtyjen kotisivujen hinnoittelua.
Mistä itsetehtyjen kotisivujen hinta koostuu
Joskus voi olla kannattavaa olla maksamatta kotisivuista mitään. Jos teet itsellesi vaikkapa CV:tä tai portfoliota verkkoon, voit käyttää nykyteknologiaa hyödyksesi ja unohtaa ammattilaisavun. Tällöin voit käyttää isännöityä verkkoalustaa kuten Wix. Tämä palvelu mahdollistaa kotisivujen teon ilmaiseksi (tietyillä rajoituksilla) varsin nopeasti. Mikä parasta, et tarvitse minkäänlaista aiempaa kokemusta kotisivujen tekemisestä.
Kannattaa muuten lukaista tämä artikkeli, jossa pohditaan ilmaisten kotisivujen hyötyä tarkemmin.
Toisaalta, jos omaat teknistä taustaa ja ylimääräistä aikaa, voi olla, että kannattaa valita itseisännöity verkkosivualusta, kuten WordPress, ja tehdä sivut itse. Tämä on hiukan aikaa vievämpi ja kalliimpi vaihtoehto, mutta antaa sinulle huomattavasti lisäkontrollia omia sivujasi ajatellen.
Tässä kohtaa on hyvä muistaa, että vaikka tekisit sivut itse, ne jää yleensä varsin vajaavaisiksi, eivätkä ne palvele yrityksen tavotteita. Itse sivujen teko on kotisivuprojektin helpoin osa. Sen sijaan sisältö, markkinointi, ja hakukoneoptimointi ovat ne tekijät, joilla sivustot saadaan lentoon.
On silti hyvä tiedostaa, että ilmaiset tai “puoli-ilmaiset” itsetehdyt kotisivut ovat mahdollisia toteuttaa nykypäivänä.
Kuten ammattilaisen tarjoamat kotisivut, myös itsetehtyjen kotisivujen hinta vaihtelee suuresti. Tarkastellaan seuraavaksi isännöityjen ja itseisännöityjen verkkosivualustojen tyypillistä hinnoittelua.
Isännöidyt verkkosivualustat
Isännöity verkkosivualusta on palvelu, joka hoitaa kaiken verkkosivuihin liittyvän puolestasi. Ainoa, mistä olet itse vastuussa, on sivuston teeman valitseminen, ja sisällön siirtäminen/tuottaminen sivuille. Periaatteessa isännöidyllä verkkoalustalla voit luoda nettisivut yhtä helposti, kun loisit Facebook-sivun.
On jopa mahdollista tehdä kotisivut täysin ilmaiseksi isännöidyllä alustalla. Kuitenkin, ilmaiset sivut ovat rajalliset, joten niistä maksaminen tulee aiheelliseksi varsin pian.
Ilmaiset sivut voivat muummuassa tarkoittaa sitä, että domainissa on palveluntarjoajan nimi lisäosana, esimerkiksi:
- esimerkki.wixsite.com
Jos maksat tietynsuuruisen kuukausimaksun verkkoalustasta, saat domainin, jossa ei ole palveluntarjoajan nimeä, esimerkiksi:
- esimerkki.com
Tässä tyypillisiä isännöityjen verkkosivualustojen hinnottelua.
Isännöidyn verkkosivualustan käyttö | Vaatimuksena | Hinta | Lisäinfoa |
---|---|---|---|
Kuukausimaksu | ✔ | 6€ – 50€ kuukaudessa | Kattaa verkkoisännöinnin, turvallisuuden, teemat, ja sisäänrakennetut toiminnallisuudet. |
Mahdolliset lisäsovellukset | ✔ | 0€ – 20€ kuukaudessa | Voit asentaa ilmaisia tai maksullisia sovelluksia laajentaaksesi sivustosi toiminnallisuutta. |
Teemat | ❌ | 0€ | Sinun ei tarvitse maksaa tarjoukseen kuuluvista teemoista. |
Isännöinti | ❌ | 0€ | Verkkoalustasi tarjoaa isännöintipalvelut. Sinun ei tarvitse maksaa niistä. |
Turvallisuus | ❌ | 0€ | Käyttämässäsi verkkoalustassa on sisäänrakennettu turvallisuusmekanismi. Sinun ei tarvitse maksaa siitä. |
Ammattilaisapu apu | ❌ | 0€ | Verkkoalustan käyttö on äärimmäisen helppoa. Sinun ei tarvitse palkata ammattilaista avuksesi. |
Isännöidyllä verkkosivualustalla maksat ainoastaan kiinteän kuukausimaksun, sekä hiukan mahdollisista lisäsovelluksista.
Sinun verkkoisäntäsi käyttää kuukausimaksusi verkkoisännöintiin, turvallisuuteen, teemoihin, ja muihin sisäänrakennettuihin ominaisuuksiin. Sinun ei siis tarvitse huolehtia mistään näistä itse.
Joissain tapauksissa sivustosi saattaa kaivata jotakin toiminnallisuutta, mitä ei löydy isännöidyltä alustalta valmiiksi. Tällöin maksat lisäsovelluksista jonkin verran, yleensä muutamia kymppejä kuukaudessa.
Jos teet verkkosivusi isännöidyllä verkkosivualustalla, voit säästää aikaa ja rahaa. Tällaiset itsetehdyt sivut ovatkin kannattava hanke, jos kotisivuilla ei tavoitella näkyvyyttä eikä asiakkaita, mutta kuitenkin halutaan että sivut ovat olemassa.
Isännöidyllä verkkoalustalla tehdyt sivut sopivat sinulle, jos sinulla ei ole mitään teknistä taustaa, ja haluat luoda:
- Portfolion
- CV:n
- Käyntikorttisivuston
Mainio esimerkki isännöidystä verkkosivusta on Wix.com. Tällä alustalla voit luoda sivut muutamassa tunnissa itse ilman aiempaa kokemusta.
Kuitenkin isännöidyt verkkoalustat ovat erittäin rajoitettuja ympäristöjä. Minkäänlaista skaalautuvaa verkkobisnestä ei kannata rakentaa isännöidylle verkkoalustalle.
Itseisännöidyt verkkosivualustat
Itseisännöity verkkosivualusta muistuttaa päälle päin isännöityä verkkosivualustaa, sillä molemmat mahdollistavat itsenäisen verkkosivujen kasaamisen.
Kuitenkin suuri ero isännöityyn verkkosivualustaan on se, että itseisännöidyllä verkkoalustalla sinulla on enemmän valtaa. Esimerkiksi voit itse valita ja ostaa erilaisia teemoja, lisäosia, turvallisuustoimintoja, sekä domainin ja verkkoisännän sivustollesi. Itseisännöidyt sivut ovat rajattomat verrattuna isännöityihin sivuihin, ja niiden päälle on kannattavaa rakentaa skaalautuvia kotisivuja yritykselle.
Itseisännöidyssä verkkosivustossa on siis enemmän tekemistä, sillä vastaat kaikesta itse. Itseisännöidyt sivut sopivat teknistä taustaa omaaville henkilöille. Me nettisivuammattilaiset kasaamme asiakkaiden sivut itseisännöidyille verkkosivualustoille!
Tässä hintaesimerkki tyypillisestä WordPress.org-alustalla luodusta kotisivusta:
WordPress-sivuston hinta | Vaatimuksena | Hinta | Lisäinfoa |
---|---|---|---|
Kuukausimaksu | ❌ | 0€ | WordPress.org on ilmainen itseisännöitynä. |
Mahdolliset sovellukset ja lisäosat | ✔ | 0€ – 100€+ kuukaudessa | WordPressissa on paljon hyviä ja ilmaisia lisäosia. Monet lisäosat kuitenkin maksavat kuukausimaksuperiaatteella. |
Teemat | ✔️ | 0€ – 50€ ennakkomaksua | WordPressissa on sekä ilmaisia teemoja, että maksullisia teemoja. Ilmaisilla teemoilla pärjää hyvin, mutta joskus maksulliset teemat voivat olla tarpeen. |
Isännöinti | ✔️ | 2.5€ – 50€ kuukaudessa | Isännöinti on pakollinen kulu domainin maksamiseksi itseisännöidyllä verkkosivualustalla. |
Turvallisuus | ✔️ | 0€ – 200€ vuodessa | Isännöintipakettiin monesti kuuluu turvallisuuslisäosat kaupan päälle. Joskus saatat kuitenkin tarvita erillistä turvallisuuslisäosaa, joka voi maksaa jonkin verran. |
Ammattilaisapu | ❌ | 80€ – 150€ tunnissa | Ammattilaisapu ei ole pakollinen. Itseisännöidyllä verkkosivualustalla voi kuitenkin joskus käydä niin, että tarvitset koodaria avuksesi. Tämä voi helposti nostaa kotisivukulut kattoon. |
Itseisännöidyllä verkkoalustalla maksat monesta eri asiasta verrattuna isännöityihin alustoihin.
WordPress.org, eli työkalu, jolla kokoat itseisännöidyt sivut, on 100% ilmainen. (Huom, on myös olemassa WordPress.com, joka on isännöity “helppokäyttö versio” WordPressista). WordPressilla käytössäsi on valtava määrä ilmaisia teemoja ja lisäosia joiden avulla sivuston kasaaminen onnistuu.
Koska vastaat itse sivuston isännöinnistä, on vastuullasi huomattavasti isompi liuta asioita, kuten:
- Ostaa domain luotettavalta ja saatavissaolevalta verkkoisännöintipalveluntarjoajalta, sekä tila, jossa onWordPress-sivuasi ylläpidetään.
- Valita sopiva teema.
- Valita sopivat tietoturvalisäosat.
- Valita mahdollisia lisäsovelluksia, mikäli WordPressista ei löydy sopivia työkaluja jonkin toiminnallisuuden toteuttamiseen.
- Huolehtia varmuuskopioista.
- Huolehtia päivityksistä.
- Joskus hankkia ammattilaisapua taholta, joka osaa käsitellä itseisännöityä WordPress-sivustoa.
Mutta kuten ylläolevasta hintaerittelytaulukosta näkee, moni näistä vaihtoehdoista on ilmaisia. Ainoa mistä oikeastaan joudut maksamaan on domain, sekä sivustosi säilytystila.
Itseisännöidyt verkkosivut voivat siis tulla todella edullisiksi, jopa alle 100€ vuodessa. Kuitenkin niiden ylläpitoon menee huomattavasti enemmän aikaa. Ja jos jotain hajoaa, voi olla, että joudut hankkimaan erillistä ammattilaisen apua, sillä omistat sivusi itse.
Itseisännöidyssä sivustossa paras puoli on se, että ei ole minkäänlaisia rajotuksia (mainonta, analytiikka, jäsenyydet, jne. ovat kaikki sallittuja). Voit siis tehdä kaiken saman, kuin isännöidyillä sivustoilla, sekä valtavasti muita hyödyllisiä asioita.
Me Nodeskilla laadimme kaikki asiakkaiden sivut itseisännöidyillä alustoilla juuri tämän kustomoitavuuden ja rajattomuuden takia. Huolehdimme tarvittaessa myös sivustojen ylläpidosta niin, ettei asiakkaillemme koidu siitä ylimääräistä päänvaivaa.
Ajatuksia

Nyt sinulla pitäisi olla selkeämpi käsitys siitä, mistä nettisivujen teossa oikeasti maksetaan.
Perussiistit kotisivut muutamalla kuvalla ja tekstikappaleella varustettuna pystyy luomaan kuka tahansa. Tämä on mahdollista jopa ilmaiseksi käyttämällä modernia isännöityä verkkoalustaa, kuten Wix. Esimerkiksi portfoliot, CV:t, ja käyntikorttisivut kannattaa monesti tehdä tällaisilla työkaluilla.
Lisäksi teknistä taustaa omaavat henkilöt voivat käyttää itseisännöityä verkkoalustaa kotisivujen tekoon, jolloin hinta vaihtelee muutamasta kympistä muutamaan sataseen vuodessa.
Alan ammattilaiset käyttävät myös itseisännöityjä verkkoalustoja asiakkaiden sivujen tekoon.
Mutta miksi kotisivut sitten maksaa niin paljon ammattilaisen tekemänä?
Lähes aina nettisivujen rakentamisessa on kyse monesta muustakin asiasta, kuin pelkistä sivuista. Sivujen pystyttäminenhän on vain muutama tunti manuaalista työtä, eikä siitä itsessään kannatakaan maksaa paljoa.
Hyvät kotisivut palvelevat yritystään kasvattamalla sen myyntiä konvertoimalla hakukoneista tulleita hakijoita asiakkaiksi. Tätä varten kotisivuja tekemään palkataan usein ammattilainen, joka vastaa kotisivujen:
- Sisällöstä ja sen laajuudesta
- Ulkoasusta ja käyttäjäystävällisyydestä
- Markkinoinnista
- Hakukoneystävällisyydestä
- Sekä yrityksen tavoitteista ylipäätään
Tämä on se aikaavievä ja kokemusta vaativaa työ, mistä maksat kotisivuja tekevälle taholle.
Kotisivuprojektit hinnotellaan niiden laajuuden mukaan. Usein ammattilaisten tekemien kotisivuprojektien hinta vaihtelee muutamasta tuhannesta muutamaan kymmeneen tuhanteen euroon.