Nodesk

SEO Optimointi – Kasvata kotisivujesi kävijämäärää

SEO

SEO eli hakukoneoptimointi on joukko toimenpiteitä, joilla nostetaan kotisivua korkeammalle hakutuloksissa. Tämä vaikuttaa positiivisesti suoraan kotisivujen kävijämäärään.

Hakukoneoptimointi on tärkeä digitaalisen markkinoinnin strategia, jota monet yritykset käyttävät kasvattaakseen näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa.

Tässä oppaassa käsitellään kattavasti, mistä hakukoneoptimoinnissa on kyse, ja kuinka voit tehdä sitä itse.

1. SEO:n perusteet

Ennen varsinaista SEO-opasta käydään läpi miksi SEO eli hakukoneoptimointi ylipäätään kannattaa, ja mitä yritykset voivat sillä saavuttaa.

Miksi SEO on tärkeää?

Suurin osa kotisivusi vierailijoista tulee Google-hausta.

Ahrefsin tekemän tutkimuksen mukaan 57.80% kotisivujen vierailijoista on peräisin Googlesta. Toisin sanoen Googlen tuoma kävijävirta päihittää kaikki sosiaaliset mediat ja muut hakukoneet yhteensä! On siis elinehto, että kotisivustosi on hakukoneoptimoitu erityisesti Google-hakuja varten.

Mitä hyötyä on SEO:sta?

SEO parantaa kotisivustosi näkyvyyttä Google-hauissa, joka puolestaan johtaa kävijämäärien kasvuun. Hakukoneiden kautta tuleva kävijävirta on myös pitkäaikaista. Tänään kirjoittamasi hakukoneoptimaalinen artikkeli voi tuoda tuhansittain potentiaalisia asiakkaita sivuillesi vuosien ajan.

Tässä kappaleessa käydään läpi SEO:n hyötyjä.

Kotisivut sijoittuvat korkeammalle hakutuloksiin

Hyvin tehty SEO vaikuttaa suoraan siihen, kuinka korkealla sivusi löytyy Google-hausta. Tämä puolestaan vaikuttaa kotisivusi kävijämääriin.

Yleensä sanotaan, että jos sivusi ei löydy ensimmäiseltä hakutulossivulta, niin sivua ei silloin ole olemassakaan. Tämä johtuu siitä, että lähes kukaan ei selaa ensimmäistä hakutulossivua pidemmälle. Google on taitava suosittelemaan hakusanoja vastaavia tuloksia. On lähes varmaa, että ensimmäisen hakutulossivun tulokset vastaavat hakukysymykseesi täysin.

Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka kävijämäärät jakautuvat ensimmäisellä hakutulossivulla. Hakusanaa “painoindeksi” haetaan suomessa noin 74 000 kertaa kuussa. Ensimmäinen hakutulos avataan noin 22 500 kertaa. Toinen hakutulos avataan noin 12 000 kertaa ja kolmas noin 7000.

Kävijämääriä analysoimalla huomaat hyvin, kuinka kävijämäärät jakautuvat ensimmäisellä hakutulossivulla. Esimerkiksi Ylen julkaisema artikkeli painoindeksistä on hakutuloksissa 10. sijalla, ja sitä klikataan alle 1000 kertaa. Eli vain noin 1% hakijoista valitsee tämän artikkelin.

On siis elintärkeää, että kotisivut löytyvät hakutulosten kärkikahinoista, sillä muuten niille ei tule vierailijoita vaikka hakijamäärät olisivatkin suuret.

Jatkuva ja kasvava kävijävirta

Google-hausta tuleva vierailijamäärä ei tyrehdy ajan mittaan samalla tavalla, kuten vaikkapa viraaliksi päätynyt somepostaus.

Jos postaat sosiaaliseen mediaan kuvan itsestäsi, tulee siihen näyttökertoja, tykkäyksiä ja kommentteja muutaman päivän ajan. Sosiaalisen median tuomat kävijämäärät laskevat nopeasti, ja viikon jälkeen postauksesi on todennäköisesti jo täysin unohdettu.

Sen sijaan, jos saat kotisivusi hakutulosten ensimmäiselle sivulle, on mahdollista, että sivustollesi saapuu kävijöitä useiden vuosien ajan tasaisesti tai jopa kasvavissa määrin.

Google-hausta tulevat vierailijat ovat ilmaisia

Ken ties paras puoli SEO:ssa on se, että et joudu mainostamaan sivustoasi. Sen sijaan, Google “mainostaa” sitä ilmaiseksi asettamalla sen korkealle hakutuloksiin. Toisin sanoen, voit saada ilmaiseksi potentiaalisia asiakkaita sivustollesi.

Otetaan esimerkiksi aiemmin näyttämäni “painoindeksi” hakusana. Kuten näytin, ensimmäinen hakutulos saa kuukausittain noin 22 500 vierailijaa. Jos kyseinen sivu myisi painonpudottamiseen liittyviä tuotteita, saisi nämä tuotteet lähes 300 000 aiheesta potentiaalisesti kiinnostunutta silmäparia vuodessa.

Kuulostaa varsin lupaavalta!

On tosin hyvä ymmärtää, että Google-hakuun pääseminen ei ole itsestäänselvyys. Tässä oppaassa käymme läpi toimenpiteitä, jotka auttavat sivustoasi nousemaan korkeammalle Googlen hakutuloksissa. Mutta jos sivuasi ei löydy hakutuloksista lainkaan, ei tästä oppaasta ole sinulle hyötyä.

Google-haku

Mikäli sinulla on jo olemassaolevat kotisivut, on hyvä tarkistaa, näkyvätkö ne Googlessa. Joskus saattaa käydä niin, ettei kotisivut löydy Google-hausta laisinkaan. Onneksi monesti kyse on vain siitä, että tuoreen sivun tai artikkelin lisääminen Google-hakuun kestää kauan, jopa viikkoja tai kuukausia. Jos olet vasta luomassa, tai juuri luonut omat kotisivusi, maltathan odottaa muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen.

Jos sivustosi ei pitkänkään ajan jälkeen näy Google-haussa, kannattaa lukaista tämä artikkeli.

Hyvä! Nyt olemme valmiita jatkamaan SEO:n pariin. Ennen varsinaisia SEO-toimenpiteitä, sinulla pitää luonnollisesti olla sivut, joille näitä toimenpiteitä voi tehdä. Jos sinulla on jo olemassaolevat kotisivut, voit hypätä suoraan kolmanteen kappaleeseen. Mikäli sivustosi on uusi, tai et ole vielä hankkinut sivuja, jatka lukemista tästä.

Seuraavassa kappaleessa opetamme, kuinka rakennat vankan perustan kotisivuillesi SEO:ta ja hakumenestystä varten.

2. SEO-menestyksen perusta

Tässä osiossa käsitellään sitä, kuinka rakennat sivuston, jonka päälle on helppoa ja kannattavaa rakentaa hakukoneoptimaalista sisältöä.

Osa tämän osion aiheista on sellaisia, joihin et voi vaikuttaa, mikäli sivustosi on jo olemassa. Voit silti lukaista nämä kohdat, jotta ymmärrät, miten ne voivat vaikuttaa hakumenestykseesi.

Hanki hyvä verokkotunnus

Jokainen kotisivu tarvitsee domainin eli verkkotunnuksen, jonka takaa sivustoa voi hakea. Esimerkiksi www.nodesk.fi.

Jos sivustosi kohdeyleisö on rajattu Suomeen, kannattaa valita .fi -päätteinen verkkotunnus. Sen sijaan, jos toimintasi ulottuu Suomen ulkopuolelle, kannattaa ehdottomasti valita arvostettu ja tunnettu .com -päätteinen verkkotunnus.

Vapaita verkkotunnuksia voit tarkistella muummuassa täältä.

Verkkotunnusta hankkiessa tulee muistaa hyvän verkkotunnuksen piirteet:

  1. Verkkotunnus voi olla esimerkiksi yrityksesi nimi
  2. Verkkotunnuksessa ei tule olla väliviivoja
  3. Verkkotunnuksen on oltava lyhyt ja ytimekäs, jotta se jäisi mieleen.

Muistathan, että verkkotunnuksesi ei tarvitse sisältää avainsanoja yritystoimintaasi liityen.

Esimerkki. Kuvittele, että omistat helsinkiläisen autokorjaamon nimeltä Carfix. Kun hankit verkkosivuja, niin sinun ei kannata valita verkkotunnukseksi www.parasautokorjaamohelsingissa.fi. Sen sijaan www.carfix.fi on mainio vaihtoehto.

Käytä verkkosivualustaa

Nykyään on harvinaista koodata kotisivuja itse HTML:llä tai CSS:llä. Sen sijaan modernit rakentamisalustat toimivat mainiosti.

Käyttämällä verkkosivualustaa kotisivusi rakentamiseen säästät valtavasti aikaa ja vaivaa. Esimerkiksi sivuston teema, ylläpitomekanismi, turvallisuus ja monet muut asiat tulevat sisäänrakennettuina verkkosivualustaa käyttäessä.

On kahdenlaisia verkkosivualustoja:

  1. Isännöidyt alustat
  2. Itseisännöidyt alustat
  • Isännöityjä alustoja ovat muummuassa Wix, Squarespace ja Shopify.
  • Itseisännöityjä alustoja ovat muummuassa WordPress, Woocommerce ja Joomla.
WordPress-alusta

SEO-mielessä itseisännöityjen alustojen käyttö on vahvasti suositeltavaa. Näille alustoille on miljoonia valmiita lisäosia, joiden avulla voit laajentaa sivuston toiminnallisuutta lähes rajattomasti. Itseisännöidyt alustat mahdollistavat myös lähdekoodimuokkauksen tarpeen vaatiessa, jolloin vain taivas on rajana kehityksen edessä.

Me nodesk.fi:lla rakennamme kotisivut WordPress-alustalle. Suosittelemme myös WordPressin käyttöä.

Valitse hyvä verkkoisäntä (Web Host)

Verkkoisäntä säilyttää sivustoasi kovalevyllä, jonne kellä tahansa internetin omaavalla henkilöllä on mahdollista päästä.

Jos käytät isännöityä alustaa, et juurikaan voi vaikuttaa verkkoisännöintiin.

Sen sijaan, jos sinulla on itseisännöity verkkosivualusta, kuten WordPress, voit päättää itse missä verkkoisännöinti tapahtuu.

Jos voit itse valita verkkoisännöitsijän, niin valitse halpa, mutta luotettava isäntä. Varmista nämä kolme asiaa potentiaaliselta verkkoisännältäsi:

  1. Kuuluuhan ilmainen SSL/TLS -sertiffikaatti hintaan.
  2. Onhan serverit lähellä hakijoitasi. Informaation kulku vie pienen hetken, joten on hyvä, että serverit olisivat mahdollisimman lähellä hakijakeskittymää.
  3. Onhan verkkoisännällä 24/7-tuki.

Voit testata mahdollisen verkkoisäntäsi asiakastukea lähettämällä kolme ylläolevaa kysymystä heille ennen ostopäätöstä.

Luo mukava käyttäjäkokemus

Google arvostaa sivuja, jotka tarjoavat hakijoille mahdollisimman miellyttävän käyttäjäkokemuksen.

Tässä muutamia vinkkejä paremman käyttökokemuksen takaamiseksi.

Valitse moderni teema

Pidä sivustosi ulkoasu ajantasalla. Teemaa ei tarvitse päivittää joka kuukausi, mutta varmistathan, ettei se ole liian vanhanaikainen. Pyri myös saamaan teemastasi yrityksesi brändin näköinen käyttämällä sopivia värejä, fontteja sekä kuvia.

Varmista sivustosi mobiiliystävällisyys

Google-hakuja tehdään yhä enemmän ja enemmän mobiililaitteilla. Mobiililaitteen ruutu on eri muotoinen kuin tietokoneen ruutu. Tämä tarkoittaa sitä, että tietokoneen ruudulla hienoilta näyttävät kotisivut voivat näyttää mobiililaitteella sotkuisilta.

mobiilioptimoitu kotisivu

Jos sivustosi on laadittu joko isännöidyllä tai itse-isännöidyllä verkkoalustalla, niin mobiilipuoli hoituu yleensä lähes automaattisesti sivustoa kasattaessa. Tämä on silti hyvä aina tarkistaa fyysisellä mobiililaitteella.

Käytä luettavaa fonttikokoa

Mikään ei ole tuskastuttavampaa, kuin lukea pientä tekstiä. Varmista, että sivustosi fonttikoko on tarpeeksi iso sekä mobiililaitteella, että pöytäkoneella.

Yleensä fonttikoon tulisi olla 16px – 20px.

Varmista sivuston nopea latautuminen

nopeusmittari

Verkkoalustalla toteutetut sivut ovat yleensä optimoitu siten, että ne latautuvat nopeasti ilman, että se vaatii sinulta lisätyötä. Lisäksi itse-isännöidyille sivuille voit tarvittaessa ladata lisäosia, jotka tekevät sivustostasi entistäkin nopeammat.

Googlen mukaan sivuston latausnopeus on yksi monista tekijöistä, jotka vaikuttavat hakumenestykseen. Tämä ei varsinaisesti koske sivuja, jotka latautuvat järkevässä ajassa. Lähinnä latausnopeuskriteeri karsii hakutuloksesta pois sivuja, jotka ovat todella hitaita.

Varmistathan, ettei oma kotisivusi ole todella hidas latautumaan tai takkuinen käyttää.

Käytä HTTPS:ää HTTP:n sijaan

HTTPS on nykyaikainen ja turvallinen versio HTTP:hen verrattuna. Nykyisin, selaimet varoittavat epäturvallisesta sivustoista, mikäli sivut käyttävät HTTP:ta.

HTTPS:n käyttöönotto vaatii, että sivustosi on suojattu SSL/TLS -sertifikaatilla. Jos luit aiemman kohdan verkkoisännöintiin liittyen, saatatkin muistaa, että tästä sertifikaatista oli puhetta. Kattava verkkoisännöintipalvelu nimittäin antaa sellaisen sivustollesi ilmaiseksi.

Tee sivustollesi looginen rakenne

Sekä sivuston vierailijoiden, että Googlen hakurobottien tulee pystyä navigoimaan sivustollasi vaivatta. On siis tärkeää, että sivustollasi on järkevä hierarkia.

sivuston rakennekartta

Muistathan myös linkittää sivuja toisiinsa. Sivuston sisäiset linkit ovat elinehto hakumenestykselle. Näiden avulla sekä Googlen hakurobotit, että vierailijat löytävät aiheeseen liittyviä uusia sivuja. Sivu, jolla ei ole yhtään linkkiä on “orpo”, jolloin Googlen robotit eivät voi löytää sitä eivätkä myöskään pysty lisäämään sitä hakutuloksiin.

Googlen silmissä sivut, joilla on paljon aiheeseenliittyviä linkkejä, ovat luotettavammat ja arvokkaammat. Tämä johtaa siihen, että tällaiset sivut nousevat helpommin hakutuloksissa ylös päin.

Linkkiprofiilin perusteella Google pystyy myös helpommin päättelemään, mihin kategoriaan sivustosi kuuluu.

Pidä URL-osoitteet selkeinä

Minkä tahansa kotisivuihisi kuuluvan sivun URL-osoitteen tulisi aina olla mahdollisimman lyhyt mutta selkeä.

Esimerkiksi, jos julkaiset blogikirjoituksen, jonka aiheena on kukkien kastelu, on hyvä, että URL-osoitteesi on vaikkapa sivu.fi/kukkien-kastelu.

Jos käytät verkkosivualustaa, kuten WordPressiä, pystyt itse vaikuttamaan siihen, mitä rakennetta URL-osoitteet edustavat.

Esimerkiksi WordPress-alusta tarjoaa viittä erilaista URL-rakennetta.

  1. Perusrakenne: sivu.fi/?p=54321
  2. Päivämäärä ja nimi: sivu.fi/2021/12/15/kukkien-kastelu
  3. Kuukausi ja nimi: sivu.fi/12/15/kukkien-kastelu
  4. Numeerinen: sivu.fi/174
  5. Julkaisun nimi: sivu.fi/kukkien-kastelu

Näistä rakennevaihtoehdoista viides, eli julkaisun nimi, on eittämättä selkein. Kannattaa siis valita julkaisun nimi URL-rakenteeksi uusille kotisivuillesi. Tällöin jokainen lisäämäsi sivu saa automaattisesti julkaisun nimen URL-osoitteen jatkeeksi.

HUOM! Jos sinulla on jo olemassa-oleva kotisivu, joka ei noudata optimaalista URL-rakennetta, niin ethän vaihda sitä! Tämä nimittäin muuttaa kaikkia sivustosi osoitteita samalla kertaa, jolloin kaikki vanhat linkit sivustollesi lakkaavat toimimasta.

Käytä SEO-työkalua

Isännöidyt verkkoalustat, kuten Wix, toteuttavat joitakin rajattuja SEO-toimenpiteitä puolestasi automaattisesti.

Sen sijaan itse-isännöidyllä alustalla, kuten WordPressilla, sinnun tulee asentaa SEO-lisäosa kattavaa hakukoneoptimointa suorittaaksesi.

Tällaisten työkalujen käyttö on onneksi helppoa.

Yksi suosituimmista SEO-työkaluista on Yoast.

Sen asentaminen esimerkiksi WordPressiin on varsin vaivatonta. Avaa WordPress-hallintopaneeli, ja valitse

  • Plugins > Add new
  • Kirjoita hakukenttään “Yoast”
  • Paina “Install Now”
  • Odota latausta
  • Paina “Activate”
SEO-liisäosan asentaminen WordPress-alustalle

Aktivoimisen jälkeen Yoast pyytää sinua konfiguroimaan työkalun sivustollesi. Tämä kestää yleensä muutamia minuutteja. Konfiguroimisen jälkeen Yoast on valmis käyttöä varten.

Yoast toimii siten, että jokaisen sivun muokkausnäkymän ala-laidassa on Yoast SEO -niminen osio, missä näkyy kyseisen sivun SEO-virheilmoitukset.

SEO-työkalun vihjenäkymä

Huomioithan, että tämä työkalu soveltuu parhaiten englanninkielisille sivuille. Suomenkieliset sivutkin hoituvat Yoastilla mainiosti, mutta osa virheilmoituksista saattavat olla epäolennaisia.

3. Kuinka tehdä SEO:ta itse

Nyt sinulla on vankka perusta hakukoneoptimaalisia sivuja varten. Tähän mennessä et ole kuitenkaan vielä oppinut, kuinka tehdä varsinaista SEO:ta itse.

SEO eli hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, josta sinun tulee pitää huoli aina, kun kirjoitat mitä tahansa kotisivullesi.

Tärkeimmät toimenpiteet SEO:hon liittyen ovat

  1. Hakusanatutkimus
  2. Sivukohtainen SEO

Seuraavaksi käymme molemmat läpi perusteellisesti.

Hakusanatutkimus

Hakusanatutkimus on toimenpide, jolla pyrit löytämään hakusanoja, joita asiakkaasi hakevat Googlesta. Tämän lisäksi pyrit arvioimaan, kuinka kilpailtu hakusana on, sekä kuinka paljon voit karkeasti saada vierailijoita tämän hakusanan avulla.

Etsi hyviä hakusanoja

Ennen kuin tuotat sisältöä kotisivuillesi, on ehdottoman tärkeää löytää aiheita tai hakusanoja, joilla on kysyntää.

Kannattavien hakusanojen löytäminen on yllättävän helppoa. Paras kikka tähän on käyttää Googlea, joka ei muista sivuhistoriaasi. Esimerkiksi, voit avata Google Chromessa Incoginto-tilan, ja menemällä Google.fi:hin.

Kun alat kirjoittamaan hakukenttään jotakin hakusanaa, huomaat, että Google pyrkii täydentämään hakuasi erilaisilla vaihtoehdoilla. Nämä täydennykset ovat Google paras veikkaus siitä, mitä olet hakemassa. Toisin sanoen, nämä kyseiset hakusanat ovat suosittuja.

Esimerkkinä “kukkien kastelu”:

Googlen hakuehdotukset

Kuten huomaat, heti ensimmäisenä hakuehdotuksena on “kukkien kastelu kahvilla”. Tämä hakusana, tai muut yhdeksän hakusanaehdotusta ovat potentiaalisesti hyviä artikkeliaiheita sivustollesi.

Kuitenkaan tämä ei aina riitä varmistamaan sitä, että aiheesta todella kannattaisi kirjoittaa.

Hakisiko tätä hakusanaa kymmenet, sadat vai tuhannet ihmiset kuukausittain? Onko tätä hakusanaa vastaavia sivuja olemassa jo niin paljon, että on vaikeaa erottua joukosta?

Näihin kysymyksiin on hyvä löytää vastaus, ennen kirjoittamisurakan aloittamista.

Yksi parhaista tavoista tiedustella aiheen kannattavuutta, on yksinkertaisesti tekemällä hakusanaa vastaava Google-haku.

Hakukilpailun arviointi

Ken ties paras tapa arvioida hakukilpailun tasoa tiettyä hakusanaa vastaan on tehdä Google-haku, ja tarkastella ylimpiä hakutuloksia. Jos hakusanaa vastaavia artikkeleita on paljon, ne ovat pitkiä ja kattavia, tai ne ovat maineekkaan tahon julkaisemia, voi aiheesta olla vaikea kirjoittaa hakumenestyksekästä artikkelia.

Toisaalta jos korkealla hakutuloksissa on artikkeleita, jotka ovat kirjoitettu aiheen vierestä tai ovat niukkasisältöisiä, saattaa se olla hyvä merkki. Tämä viittaa usein siihen, että kyseiselle hakusanalle voi olla helppoa kirjoittaa artikkeli, joka menestyy hakutuloksissa.

Esimerkki. Suoritetaan nyt Google-haku potentiaalisesta artikkeliaiheesta “kukkien kastelu kahvilla”, jonka Google suositteli meille aiemmassa kappaleessa.

Googlen hakutuloksia

Kuten huomaat, hakutuloksissa ykkösenä on Iltalehden kirjoittama artikkeli, jossa jaetaan vinkkejä ylijäämäkahvin hyötykäytölle. Toisin sanoen, Googlen mukaan paras artikkeli “kukkien kastelu kahvilla” -aiheesta liittyy ylijäämäkahvin käyttöön. Tämä artikkeli ei siis suoraan kerro kukkien kastelusta kahvilla.

Seuraavaksi avataan mainitsemani Iltalehden kirjoitus.

kukkien kastelu kahvilla

Kuten huomaat, artikkeli ei sisällä kuvia, eikä erillisiä osioita. Sen sijaan se koostuu pelkästään ranskalaisista viivoista, joissa on lukijoiden antamia vinkkejä ylijäämäkahvin hyötykäyttöön. Tämä ei siis todellakaan ole hyvä osuma “kukkien kastelu kahvilla” -hakusanalle.

Vaikuttaa siis entistä enemmän siltä, että “kukkien kastelu kahvilla” on hyvä aihe artikkelille.

Palataan takaisin Googlen hakutuloksiin. Toinen mielenkiintoinen havainto on se, ettei itse hakusana “kukkien kastelu kahvilla” esiinny yhdessäkään hakutuloksessa varsinaisessa muodossaan. Myös tämä viittaa siihen, ettei tästä aiheesta ole paljon informaatiota saatavilla.

Mutta huomaathan, että Googlen hakutulosten yläreunassa lukee, että tähän aiheeseen liittyviä hakutuloksia on noin 2200. Ken ties joku tuloksista todella käsittelisi aihetta “kukkien kastelu kahvilla”.

Tämä on helppoa selvittää. Suoritetaan rajattu Google-haku, jossa karsitaan hakutuloksista pois kaikki sivut, joiden otsikossa ei lue “kukkien kastelu kahvilla”.

Tällaisen rajatun Google-haun voit suorittaa kirjoittamalla allintitle: hakusanan eteen:

Rajattu Google-haku

Kuten huomaat, ei yhtäkään osumaa! Tämä siis tarkoittaa sitä, ettei missään otsikossa lue “kukkien kastelu kahvilla”.

Tämän nopean analyysin perusteella aiheesta todella kannattaa kirjoittaa artikkeli, joka voi menestyä hakutuloksissa hyvin.

Nyt osaat tehdä hakusanatutkimusta ja kilpailuanalyysiä Googlen avulla. Valitettavasti pelkästään se, että kirjoitat artikkelin osuvasta ja ajankohtaisesta aiheesta, ei takaa hakumenestystä. On tärkeää, että ymmärrät, miten kirjoitat valitsemastasi aiheesta artikkelin, joka on myös Googlen silmissä suosituksen arvoinen.

Seuraavaksi tarkastelemme sivukohtaista SEO:ta, eli sitä, millaista sisältöä sinun tulisi lisätä sivullesi hakumenestyksen takaamiseksi.

Sivukohtainen SEO

Moni saattaa yhä luulla, että tietyn hakusanan toistaminen sivulla johtaa hakumenestykseen. Tämä ei enää pidä paikkaansa. Päin vastoin, hakusanan liiallinen toistaminen laskee todennäköisyyttä päästä hakutulosten huipulle.

Nykyisin Googlen algoritmit ovat viisaampia, ja osaavat analysoida sivua sen perusteella, miten ne voivat tuottaa arvoa hakijoille..

Tässä ohjeita siihen, kuinka kirjoitat hakukoneystävällisen artikkelin valitsemastasi hakusanasta.

Vastaa hakijan kysymykseen paremmin kuin muut

Kysymysmerkki

Google-haku on Googlen tuote, joka pyrkii vastaamaan hakijan kysymyksiin mahdollisimman kattavasti.

Varmista siis, että sivusi vastaa hakijan kysymykseen mahdollisimman kattavasti. Kirjoita artikkelissasi myös muista aiheeseen liittyvistä asioista, jotka saattavat kiinnostaa hakijaa. Tavoitteenasi on aina kirjoittaa valitsemastasi aiheesta paras ja selkein artikkeli muihin hakutuloksiin verrattuna. Jos et onnistu tässä, Google ei taatusti tule nostamaan sivuasi hakutulosten kärkeen.

Usein suositellaan, että minkä tahansa sivun minimipituus olisi 300 sanaa. Keskimäärin, Googlen hakutulosten ykkössijaa pitävässä artikkelissa on noin 2400 sanaa!

Esimerkiksi “kukkien kastelu kahvilla” -hakijaa saattaa kiinnostaa seuraavat asiat:

  • Voiko kukkia kastella kahvilla?
  • Mihin tämä perustuu?
  • Kuinka usein kukkia voi kastella kahvilla?
  • Minkä tyyppisiä kukkia voi/ei voi kastella kahvilla?
  • Tuleeko kasvit riippuvaiseksi kahville?
  • Muita haittavaikutuksia?
  • Millä muulla kukkia voi kastella kuin kahvilla ja vedellä?
  • Miksi kukkia ylipäätään pitää kastella?

Nämä ovatkin hyviä aliotsikoita artikkelille aiheesta “kukkien kastelu kahvilla”.

Käytä havainnollistavia kuvia

Havainnollistavien kuvien käyttö parantaa käyttäjäkokemusta. Tämä johtuu siitä, että kuvallista sisältöä on miellyttävämpi lukea. Yleisohjeena pyri käyttämään yhtä kuvaa 150 sanaa kohti.

Halutessasi voit käyttää ilmaisia kuvapankkeja. Tästä esimerkkinä Unsplash.com, joka sisältää miljoonittain laadukkaita ja ilmaisia kuvia. Voit käyttää näitä kuvia ilmaiseksi missä tahansa.

Valitse aiheeseen sopiva URL-jatke

Jokaisella kotisivulla on URL-osoite. Jokaisella kotisivuun kuuluvalla sivulla on sama URL-osoite, jota seuraa uniikki jatke, joka liittyy kyseiseen sivuun. Tämän jatkeen tulisi kuvastaa sivun sisältöä mahdollisimman hyvin. Pelkästään sivun URL-osoitetta katsomalla potentiaalisen kävijän pitäisi pystyä tulkitsemaan vastaako sivun sisältö hakukysymykseen.

Esimerkiksi, “kukkien kastelu kahvilla” -artikkelin URL-osoite kannattaa olla sivu.fi/kukkien-kastelu-kahvilla.

Luo houkutteleva otsikko

Muista käyttää aiheeseenkuuluvaa, mutta houkuttelevaa otsikkoa. Pyri käyttämään sellaista otsikkoa, jota todennäköisesti klikataan hakutuloksissa.

Muista, että ihmiset silmäilevät hakutuloksia, eikä välttämättä lue otsikkoja loppuun saakka. Tämän takia on suotuisaa mainita oma hakusanansa jossakin sijamuodossa heti otsikon ensimmäisissä sanoissa. Myös Google suosii otsikoita, jotka mainitsevat hakusanan heti ensimmäisten sanojen joukossa.

Esimerkiksi “kukkien kastelu kahvilla” -artikkelin otsikkona voi pelkkä “Kukkien kastelu kahvilla”. Tai sitten vaikkapa “Kukkien kastelu kahvilla – totta vai tarua?”.

Huonompi esimerkki tähän aiheeseen liittyvästä otsikosta on “Päivän vinkki – Käytä ylijäämäkahvi kukkien kasteluun”.

Muista siis tehdä otsikostasi mahdollisimman “klikattava”.

Nyt sinulla on kaikki avaimet onnistuneen SEO:n suorittamiseen. Kuten huomaat, ei se niin teknistä tai vaikeaa ole!

Ajatuksia

SEO eli hakukoneoptimointi on tärkeää sivustosi näkyvyyden kannalta. Hyvin toteutetun SEO:n ansiosta sivusi päätyvät Googlen tuloksissa korkealle. Tällöin sivustollesi tulee vieraita tasaiseen tahtiin pitkän aikaa.

SEO on kuitenkin pitkä ja jatkuva prosessi. Yleensä menee kuukausikaupalla aikaa, ennen kuin hyvin toteutetun SEO:n tulokset alkavat näkyä.

Hakukoneoptimoinnin kaksi tärkeintä osaa ovat:

  1. Hakusanatutkimus
  2. Sivukohtainen SEO

Kumpikin näistä ovat varsin yksinkertaisia mutta aikaavieviä toimenpiteitä.

SEO on paras tapa saada potentiaalisia asiakkaita kotisivuillesi. Itsetehtynä SEO on vieläpä täysin ilmaista.

Jos sinulla ei riitä aika SEO:n toteuttamiseen, voit hankkia SEO-ekspertin, kuten meidät, hoitamaan homman.

Muuta luettavaa

Miksi kotisivuni ei löydy Google-hausta?

Mikä kotisivujen teossa maksaa?

Leave a Comment

Your email address will not be published.