Nodesk

Uutiskirjeen luominen esimerkin kanssa – Miten tehdä hyvä uutiskirjeen sisältö?

Olet varmaan huomannut monien nettipalveluiden ja sivustojen ehdottavan sinulle sähköpostiin säännöllisesti lähetettävää sähköistä uutiskirjettä, kun rekisteröidyt heidän palveluunsa tai ostat jotakin. Monesti ihmiset tilaavat uutiskirjeen vahingossa samalla kun nettipalvelu vaatii ehtojensa hyväksymistä klikkaamalla valintaruutua. Onko uutiskirje siis hyvää ilmaista markkinointia yritykselle ja sen palveluille?

Tässä blogipostauksessa perustelemme miksi kenties sinunkin tulisi harkita uutiskirjeen luomista yrityksellesi/yhteisöllesi. Käymme läpi sen logiikan miksi uutiskirjeet ovat tehokkaita keinoja luoda pysyviä asiakassuhteita ja näytämme esimerkin kanssa miten voit helposti luoda oman tyylikkään uutiskirjeesi.

Luettuasi tämän artikkelin osaat perustella uutiskirjeen tärkeyden, osaat luoda oman uutiskirjeesi ja osaat tehdä siitä houkuttelevan näköisen.

Mikä on uutiskirje

Uutiskirje on sen tilaajille sähköisesti lähetettävä julkaisu, jossa yritys voi mainostaa sen tuotteita, palveluita, kampanjoita, tarjouksia ja tapahtumia, sekä harjoittaa säännöllistä viestintää ja tarinankerrontaa asiakkailleen. Uutiskirjeen idea on, että se lähetetään säännöllisesti tilaajien sähköpostiin (esimerkiksi viikon /kuukauden välein) niin, että uutiskirjeen sisältöä päivitetään aina lähetyskertojen välissä.

Uutiskirjeiden sisältö on perinteisesti koostunut tekstistä, mutta nykyaikaiset uutiskirjeet sisältävät tekstin lisäksi värejä, grafiikoita ja kuvia. Näin uutiskirjeestä saadaan vähän kuin aikakausilehden tiivistelmän näköinen julkaisu. Ennen vanhaan uutiskirjeet lähetettiin fyysisesti postitse, mutta tällä vuosituhannella käytännöksi on muodostunut sähköpostitse lähettäminen sen helppouden, nopeuden ja halpuuden takia.

Uutiskirjeellä voi olla teoriassa loputtomasti tilaajia ilman, että sen lähettäminen muuttuu sen hankalammaksi tai kalliimmaksi. Tämän vuoksi se on yritykselle erittäin helppo ja halpa tapa saada jaettua tietoa tuotteista, palveluista, kampanjoista, tarjouksista sekä tapahtumista laajalle kuulijakunnalle. Tilaajia uutiskirjeelle voi asiakkaiden luvalla kerätä esimerkiksi samassa yhteydessä, kun asiakkaat tekevät ostoksia yrityksen verkkokaupassa tai rekisteröityvät ensimmäistä kertaa palveluun.

Uutiskirje on tehokas väline markkinointiin

Uutiskirje voi olla tehokas väline yrityksesi markkinointiin monestakin syystä verrattuna esimerkiksi someen tai muihin maksullisiin markkinointikanaviin. Kerromme seuraavaksi yleisiä syitä sille, miksi uutiskirje on tehokas väline markkinointiin.

1. Uutiskirje on henkilökohtainen

Kun lähetät uutiskirjeen tilaajillesi, he saavat sen henkilökohtaisesti sähköpostiinsa. Sähköpostin kautta ihmiset kiinnittävät uutiskirjeen materiaaliin keskimäärin enemmän huomiota, kuin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa nähdessään yrityksen mainoksen keskellä feediä.

Koska uutiskirje on lähetetty tilaajien henkilökohtaiseen sähköpostiin, he joutuvat avaamaan sen ja vähintään silmäilevät sen sisällön läpi. Ja vaikka he siirtäisivätkin sen suoraan roskakoriin, he joutuvat tällöin vähintään lukemaan uutiskirjeen otsikon josta ilmenee uutiskirjeen lähettäjä ja ydinsisältö. Uutiskirjeen sisältöä on aina vaikeampi ohittaa, kuin tavallisen some- tai lehtimainoksen sisältöä sen henkilökohtaisuuden vuoksi.

Uutiskirjeen henkilökohtaisuuden ja säännöllisen lähetysfrekvenssin vuoksi niissä voi myös rakentaa pidempiä tarinoita ja luoda enemmän jatkuvuutta kuin tavallisissa lehti- tai somemainoksissa. Tämä on etu henkilökohtaisessa markkinoinnissa, koska tiedät varmasti että tavoitat samat ihmiset jokaisella uutiskirjeelläsi. Tämä mahdollistaa erilaisia tapoja tehdä markkinointia, kun voit olettaa että tilaajat ovat silmäilleet aiempia uutiskirjeitäsi myös.

2. Sisältö on kohdennettu oikein

Uutiskirjeessä on se hyvä puoli, että sen sisältö on automaattisesti kohdistettu oikein. Uutiskirjeen tilaajat ovat olleet määritelmällisesti aiemmin tekemisissä yrityksesi kanssa, sillä he ovat itse hyväksyneet uutiskirjeen tilauksen verkkosivuillasi tai verkkokaupassasi. Tällöin ne ihmiset jotka uutiskirje tavoittaa ovat oikeaa kohderyhmää ostamaan yrityksesi tuotteita ja palveluita tulevaisuudessakin.

Demonstroidaan hyvin kohdennetun markkinointimateriaalin etua seuraavalla esimerkillä. Kuvittele että yritys perustaa uutiskirjeen (ilmaiseksi) ja onnistuu kasvattamaan sen tavoitettavuuden suureksi ja saamaan esimerkiksi 1000 säännöllistä uutiskirjeen tilaajaa. Nämä 1000 tilaajaa ovat todennetusti kiinnostuneita tuotteista ja palveluista, joita uutiskirjeissä mainostetaan. Koska uutiskirjeen tilaajat ovat kiinnostuneita palveluista, heistä 10% päätyy ostamaan palveluita uudestaan uutiskirjeen kautta, eli 100 uutta ostosta ilman yhtään lisäkuluja.

Toinen yritykselle on sijoittaa maksulliseen markkinointikampanjaan, joka on saavuttaa saman verran näyttökertoja kuin uutiskirje eli 1000 näyttökertaa. Koska markkinointikampanja on huonommin kohdennettu kuin uutiskirje, vain 1% tavoitetuista lukijoista päätyy tekemään ostoksen markkinointikampanjan seurauksena. Tällöin markkinointikampanja tuottaa 10 uutta ostosta ja maksaa jonkin verran.

Emme yritä sanoa, että maksulliset markkinointikampanjat olisivat huono sijoitus, mutta halusimme demonstroida kuinka laajasti jaeltu uutiskirje voi toimia erittäin tehokkaana keinona lisätä orgaanista myyntiä juuri oikean kohdennuksen vuoksi.

3. Laaja sähköpostilista on arvokas

Uutiskirjeen tilaajat tallentuvat sähköpostilistalle, jonka yritys omistaa. Laaja sähköpostilista voi olla arvokas monestakin syystä. Esimerkiksi jos yritys yrittää hankkia rahoitusta, voi sähköpostilista toimia todisteena siitä, että yrityksellä on kiinnostuneita asiakkaita jotka tekevät/tulevat tekemään todennäköisesti ostoksia yritykseltä.

Toisaalta sähköpostilista voi myös toimia loistavana ponnahdulautana uusien tuotteiden ja palveluiden laukaisemiseen. Kun yritys voi suoraan markkinoida ydinkohderyhmälleen uusia tuotteita, voi se saada hyvät valmiudet kasvattaa uusien tuotteiden myyntiä heti kättelyssä.

Uutiskirjeen sisältö

Nykyaikaisen uutiskirjeen sisältöön kuuluu nykyään teksin lisäksi erilaiset grafiikat ja kuvat. On myös tärkeää, miten paljon sisältä ja missä järjestyksessä se tilaajille esitetään. Hyvin tuotetun uutiskirjeen lukeminen on miellyttävää ja sen ydinsisältö välittyy nopeallakin silmäilyllä.

Seuraavaksi käymme läpi tärkeimmät asiat, jotka tulisi tietää ennen kuin lähtee rakentamaan ensimmäistä uutiskirjettä. Tämän jälkeen käymme yksityiskohtaisesti läpi uutiskirjeen eri osat ja minkälaista sisältöä niidin tulisi sijoittaa.

Tavoitteet

Ennen uutiskirjeen tekemistä, tulee tekijällä olla sen tavoitteet selvillä. Uutiskirjeessä voi harjoittaa monenlaista viestintää pelkän tuotteiden mainostamisen lisäksi, ja on tärkeää ymmärtää minkälaista viestintää uutiskirjeellä halutaan tehdä. Halutaanko uutiskirjeellä:

  • Mainostaa tuotteita ja palveluita?
  • Esitellä tarjouksia ja kampanjoita?
  • Kertoa yrityksen tapahtumista?
  • Viestiä muista yritystä koskevista uutisista?
  • Tehdä useampaa näistä kohdista samanaikaisesti tai vähän kaikkea?

Nämä kaikki ovat hyviä kysymyksiä ja jokaisen yrityksen tulee pohtia, mitä he haluavat saavuttaa omalla uutiskirjeellään. Oikean vastauksen löytäminen vaatii asiakastuntemusta, sekä riippuu yrityksen toimialasta, tuotemixistä ja ajoituksesta.

Esimerkiksi jos yritys tietää, että heidän asiakkaansa ovat herkkiä tarjoushinnoille ja kampanjoille, voi yritys painottaa uutiskirjeissään uusimpia tarjouksia, hintoja ja saatavuutta. Jos taas yrityksellä on esimerkiksi tulossa uusia tuotteita markkinoille, voi olla syytä keskittyä samanaikaisesti painottamaan uutiskirjeessä näiden uusien tuotteiden markkinointia aiemmille asiakkaille.

Mitä ikinä yritys päättääkin sisällyttää uutiskirjeeseensä milloinkin, on tärkeää pitää uutiskirjeen pitkän aikavälin tavoitteet mielessä. Näitä voivat olla esimerkiksi kantaasiakkaiden sitouttaminen, yrityksen kuulumisten ja tavoitteiden viestiminen asiakkaille tai tuotteiden tarjousten ja kampanjoiden mainostaminen asiakkaille.

Esikatselu näkymä – Mitä tilaaja näkee ennen viestin avaamista

Mennään sitten itse uutiskirjeen sisältöön. Käytetään esimerkkinä Tallink Siljan Club One uutiskirjettä. Ensimmäinen näkymä jonka uutiskirjeen vastaanottaja näkee saapuneet-sähköpostilaatikossaan on niin sanottu “envelope content” eli esikatselunäkymä.

Uutiskirjeen tilaaja näkee nämä tiedot jo ennen kuin on edes avannut uutiskirjettä:

  • Lähettäjän nimi ja/tai sähköpostiosoite: Club One
  • Uutiskirjeen aiheotsikko: Uusi vuosi, uudet matkat
  • Tekstinpätkä/esikatseluteksti: Käytä Club one -pisteesi nyt Jos viesti ei näy oikein, lue se tä…

Riippuen vähän sähköpostiohjelmasta, “envelope content” voi näyttää vähän erilaiselta. Tässä tapauksessa käytämme Gmailia, jossa lähettäjän sähköpostiosoite ei esimerkiksi näy enne viestin avaamista, vaan pelkästään lähettäjän nimi näkyy. Kuitenkin uutiskirjeen aiheotsikko näkyy aina, ja tekstinpätkä/esikatseluteksti on erikseen kirjoitettu tekstinpätkä (tai automaattisesti uutiskirjeen alusta haettu tekstinpätkä), jonka pituus riippuu esimerkiksi näytön leveydestä ja käytettävästä sähköpostisovelluksesta.

Esikatselunäkymän laatu vaikuttaa vahvasti siihen, miten todennäköisesti lukija avaa sähköpostiviestin. Sen vuoksi uutiskirjeen aiheotsikko ja ensimmäinen tekstinpätkä ovat tärkeitä kirjoittaa niin, että uutiskirjeen ydinsanoma tulee niistä esille ja lukijaa houkuttaa avata koko uutiskirje auki.

Esimerkiksi jos uutiskirjeemme sisältää tarjouksia pihanhoitovälineistä kesäkauden päätteeksi, voisimme otsikoida uutiskirjeen aiheotsikolla Pihanhoitovälineet huimassa alennuksessa! ja kirjoittaa esikatselutekstiksi Ruohonleikkurit, puutarhavälineet ja kastelujärjestelmät jopa -40%. Jos yritys huomaa, että uutiskirjeen avausprosentit ovat huonoja, ensimmäinen asia mikä kannattaa muuttaa on viestin “envelope content” ja kokeilla saada sitä kautta enemmän ihmisiä avaamaan viestin.

Ennakko-otsikko – Yrityksen ydinviesti ja linkki uutiskirjeeseen uudessa välilehdessä

Kun lukija avaa uutiskirjeen, ensimmäinen asia mikä viestissä näkyy on ennakko-otsikko (“Pre-header”). Ennakko-otsikko on pienellä kirjoitettu, yleensä yhden lauseen tekstinpätkä ennen varsinaista uutiskirjeen otsikkoa:

uutiskirje

Ennakko-otsikkoon voi kirjoittaa muutamalla sanalla lyhyen lausahduksen, moton tai ydinviestin, jonka haluaa uutiskirjeen saajille välittää. Tämä viesti tulee näkyviin esikatselu tekstin lisäksi viestiin ennen kuin käyttäjä avaa viestiä, joten sen muotoiluun kannattaa käyttää aikaa!

Ennakko-otsikkoon liitetään yleensä myös linkki, jonka kautta lukija pystyy avaamaan uutiskirjeen selaimen uudessa välilehdessä. Tällöin uutiskirjeen sisältö, grafiikat, kuvat ja linkit näkyvät varmasti niin kuin niiden kuuluu. Uutiskirjeen avaaminen uudessa välilehdessä on tärkeä ominaisuus, sillä osassa sähköpostisovelluksia uutiskirjeen kuvista ja grafiikoista saattaa osa olla piilossa, ellei käyttäjä erikseen niitä klikkaa näkyviin.

Otsikko – Logo ja linkki verkkosivuille

Ennakko-otsikon alapuolella on uutiskirjeen pääasiallinen otsikko (“Header”). Uutiskirjeen pääasiallinen otsikko sisältää yleensä ainakin yrityksen logon ja linkin yrityksen verkkosivuille.

uutiskirje

Otsikko osiossa voi myös olla esimerkiksi käyttäjäkohtaista tietoa, kuten esimerkiksi käyttäjän nimi ja sen keräämät bonuspisteet, jos sellaisia on. Jos yritys myy verkkokaupassaan tuotteita, voi otsikko osioon rakentaa verkkosivumaisen valikkonäkymän, josta käyttäjä pääsee helposti linkkejä klikkaamalla siirtymään suoraan ostoksille verkkokauppaan.

Vartalo – Uutiskirjeen varsinainen sisältö

Uutiskirjeen varsinainen sisältö kirjoitetaan otsikon alapuolelle niin sanottuun vartalo-osioon (“Body”). Tässä osiossa uutiskirjettä kerrotaan lukijalle uutiskirjeen pääsisältö kokonaisuudessaan. Vartalo-osio jakautuu usein ensisijaiseen ja toissijaiseen sisältöön.

Ensisijainen sisältö – Uutiskirjeen pääpointti

Vartalo-osion ensisijainen sisältö koostuu uutiskirjeen pääsanomasta. Siinä kiteytyy yleensä yksi tai kaksi pääaihetta, jotka uutiskirjeellä on tarkoitus viestiä lukijoille.

uutiskirje

Uutiskirjeen ensisijaisessa sisällössä tulee keskittyä muutamaan pääaiheeseen, jotta uutiskirjeen sisältö ei vaikuta liian rönsyilevältä. Tähän osioon on hyvä yhdistää ne asiat, jotka mainitaan esimerkiksi sähköpostiviestin aiheotsikossa sekä esikatselutekstissä, jotta lukija saa heti lisää tietoa niistä aiheista, jotka saivat hänet todennäköisesti klikkaamaan uutiskirjeen auki alunperin.

Toissijainen sisältö – Toisteiset ja epäoleellisemmat yksityiskohdat

Toissijainen sisältö on pienempi osio kuin ensisijainen sisältö ja voi pitää sisällään enemmän asioita kuin ensisijainen sisältö. Tässä osiossa voi esimerkiksi mainostaa yleisemmin palveluita ja tarjouksia, jotka ovat voimassa uutiskirjeestä toiseen.

uutiskirje

Tärkeintä toissijaisessa sisällössä on pitää se selkeästi pienempänä kuin ensisijainen osio, jotta lukijan huomio keskittyy kyseisen uutiskirjeen pääaiheeseen. Enemmän toisteiset ja epäoleellisemmat markkinointiviestit ja mainokset kannattaa pitää toissijaisessa sisällössä.

Alaviite – Sosiaalinen media, yrityksen tiedot, käyttäjätiedot ja listalta poistuminen

Uutiskirjeen alaosan muodostaa alaviite (“footer”). Alaviitteeseen tulee laittaa tärkeitä tietoja kuten

  • Osoiterekisterin nimi tai syy miksi käyttäjä saa uutiskirjeitä. Esim. “Olet tilannut uutiskirjeemme verkkosivultamme <linkki verkkosivuille>”
  • Lähettäjän yhteystiedot ja käyntiosoite
  • Linkki jonka kautta käyttäjä voi peruuttaa uutiskirjeen tilauksen (ja samalla poistaa tietonsa uutiskirjeen tilaajalistalta)
  • Henkilökohtaisia tietoja kuten käyttäjätiedot (ja mahdollisesti linkki niiden päivittämiseen)
  • Linkit yrityksen some-tileille
uutiskirje

Club Onen uutiskirjeestä näemme, että uutiskirje sisältää moina mainitsemiamme elementtiä jossain muodossa. Sosiaalisen median linkit on pakattu kuvakkeiksi oikealle puolelle alaviitettä. Alaviitteen vasemmalla puolella yrityksen yhteystiedot löytyvät linkin takaa; uutiskirjeen vastaanottaja näkee henkilökohtaisen Club One -korttinumeronsa sekä näkee linkin uutiskirjeen tilaajalistalta poistumiseen.

Uutiskirjeen luominen ja lähettäminen

Uutiskirjeen luominen voi olla helpointa aloittaa valmiita uutiskirjeohjelmistoja käyttäen. Valmiit uutiskirjeohjelmat tarjoavat yleensä valtavat määrät valmiita uutiskirjepohjia, sisältöehdotuksia, uutiskirjeiden automatisoidun lähettämisen sekä datan visualisointia ja analytiikan seurantapalveluita.

MailChimp – Ilmainen ja helppokäyttöinen uutiskirjepalvelu

Esittelemme tässä blogissa lyhyesti MailChimp-nimistä uutiskirjeiden luomiseen ja lähettämiseen erikoistunutta palvelua. Jos olet kiinnostunut oppimaan lisää, voit tutustua MailChimpiin ja sen tarjoamiin palveluihin tarkemmin sen täällä.

MailChimp on erittäin käyttäjäystävällinen ohjelma uutiskirjeiden tekemiseen. Siinä käyttäjä pystyy hiirellä vetämään ja pudottamaan (“drag and drop”) erilaisia blokkeja uutiskirjeen luomiseksi. MailChimpiä voi käyttää ilmaiseksi ja maksullisetkin paketit ovat edullisia. Suosittelemme kuitenkin aloittamaan ilmaisella käyttäjällä, jonka pääset luomaan tästä. Ilmaisella käyttäjällä pystyy lähettämään maksimissaan 2000 ihmiselle ja yhteensä 10000 sähköpostia ennen kuin pitää siirtyä maksulliseen suunnitelmaan.

Tilaajalomakkeen luominen ja jo kerättyjen tilaajien lisääminen

Luotuasi käyttäjän sinulle avautuu MailChimpin webbiohjelma, jolla pystyy luomaan, lähettämään ja hallinnoimaan uutiskirjeitä. Ensimmäinen vaihe on luoda nettisivuille haluttuun kohtaan lomake, jonka avulla käyttäjät voivat tilata uutiskirjeen sähköpostiosoitteeseensa. Vasemmalla avautuvan valikon “Audience” -osiossa klikkaa “Signup forms”

uutiskirje mailchimp

Jos sinulla on jo valmiiksi lista sähköpostiosoitteista, jotka ovat pyytäneet liittyä uutiskirjeesi tilaajalistalle, voit lisätä heidät vastaanottajiin klikkaamalla “Add contacts” kohdasta “Import contacts”. Seuraa siitä avautuvia ohjeita lisätäksesi valmiit sähköpostit tilaajalistalle.

Uutiskirjeen tilauslomakkeen voi luoda klikkaamalla “Singup forms” ja siitä avautuvasta listasta “Form builder”.

uutiskirje mailchimp

Eteesi avautuu Form builder, jossa pystyt vapaasti nyt muokkaamaan uutiskirjeen tilauslomakettasi haluamasi näköiseksi. Alla olevassa kuvassa on selitetty mitä eri kohdat tekevät ja miten lomaketta voi muokata.

uutiskirje mailchimp

Kun olet muokannut tilauslomakkeen haluamasi näköiseksi, voit liittää lomakkeen nettisivuillesi joko käyttämällä “Signup form URL” kohdassa näkyvää linkkiä tai upottamalla lomakkeen HTML koodin nettisivuillesi suoraan. HTML koodiin pääset käsiksi palaamalla “Signup forms” sivulle ja klikkaamalla “Embedded forms” kohtaa listasta.

uutiskirje mailchimp

Selaa avautuvaa sivua alaspäin, kunnes näet “Generate Embed Code” painikkeen. Klikkaa sitä. Klikkaa tästä avautuvaa “Copy Code” painikettä kopioidaksesi lomakkeen HTML koodi leikepöydälle. Voit upottaa tämän HTML koodin nyt omille nettisivuillesi mihin vain haluat.

Voit lukea blogistamme lisää siitä miten kannattaa tehdä omat kotisivut ilmaiseksi, tai miten voit hyödyntää maksullisia palveluita kotisivujen rakentamisessa.

uutiskirje mailchimp
uutiskirje mailchimp

Uutiskirjeen lähettäminen tilaajille

Seuraavaksi lähetetään uutiskirje tilaajille. Mene vasemmasta valikosta “Campaigns” osioon ja sieltä klikkaa “All campaigns”. Tästä avautuvalla sivulla klikkaa “Create campaign”.

uutiskirje mailchimp

Valitse tämän jälkeen “Regular Email”. Tämän jälkeen valitse sähköpostin vastaanottajat, lähettäjä, aiheotsikko, esikatseluteksti aiemmin antamiemme ohjeiden mukaan. Kun olet täyttänyt tarvittavat tiedot, klikkaa lopuksi “Design Email” sisällön luomiseksi.

uutiskirje mailchimp

Valitse tämän jälkeen joku valmis pohja, jota lähteä muokkaamaan omannäköiseksi editorissa. Valitsimme “1 Column” esimerkin vuoksi.

uutiskirje mailchimp

Tämän jälkeen avautuu uutiskirjeen editori. Tässä editorissa voit vapaasti muokata uutiskirjeesi haluamasi näköiseksi ennen lähettämistä.

uutiskirje mailchimp

Oikealla puolelle editoria näet erilaisia elementtejä, joita voi vetämällä ja pudottamalla lisätä uutiskirjeeseen. Itse uutiskirje näkyy editorissa keskellä vasemmalla. Tässä blogipostauksessa emme mene MailChimpin editorin käytön yksityiskohtiin sen tarkemmin. Kun olet muokannut uutiskirjeen editorissa mielestäsi valmiiksi, klikkaa “Continue” painiketta oikeassa yläkulmassa.

Tämän jälkeen voit vielä kertaalleen varmistaa, että kaikki syöttämäsi tiedot ovat oikein. Lähettääksesi uutiskirjeen tilaajille, klikkaa “Send” oikeasta yläkulmasta ja vahvista painamalla “Send now”.

Jos seurasit ohjeita tähän asti niin onneksi olkoon! Olet onnistunut lähettämään tilaajillesi ensimmäisen uutiskirjeen käyttäen MailChimpiä. Ja vielä ilmaiseksi! Jos haluat enemmän ominaisuuksia, kuten ajastetut uutiskirjeiden lähetykset ja loputtomat lähetyskerrat, voit siirtyä myös MailChimpin maksulliseen muotoon. Ilmainen kokeilu on kuitenkin hyvä, sillä se tarjoaa perusominaisuudet ja mahdollisuuden arvioida palvelun tarpeellisuutta myöhemmin.

Ajatuksia

Uutiskirje on tärkeä työkalu minkä tahansa nykyaikaisen verkkosivun tai yrityksen markkinoinnissa. Se on ilmainen, hyvin kohdennettu ja jatkuva tapa pitää kontaktia asiakkaisiin ja markkinoida uusia tuotteita, palveluita, tapahtumia ja kampanjoita.

Nykyaikaiset webbisovellukset kuten MailChimp ovat tehneet uutiskirjeiden luomisesta, lähettämisestä, hallinnoimisesta ja analytiikan seurannasta erittäin helppoa. Nykyään kuka tahansa pystyy alkaa keräämään tilaajalistaa uutiskirjeelleen ja markkinoimaan sitä kautta palveluita.

Kuitenkin on hyvä muistaa, että hyvän uutiskirjeen sisältö on hyvin suunniteltu tavoitteet, houkuttelevuus ja tarinankerronta mielessä. Monet yritykset eivät panosta uutiskirjeidensä sisältöön tarpeeksi, jolloin ihmiset saattavat kokea ne ärsyttäviksi tai turhiksi. Hyvällä ja pitkäjänteisellä suunnitellulla ja sisällöntuotannolla uutiskirje voi kuitenkin parhaimmillaan toimia hyvänä asiakassuhteiden luojana ja ylläpitäjänä.

Leave a Comment

Your email address will not be published.