Nodesk

DNA Liittymät, Tietoa, ja Kokemuksia

DNA Oyj, joka perustettiin vuonna 2001, on kasvanut merkittäväksi toimijaksi Suomen tietoliikennealalla. Alkuperäisenä matkapuhelinoperaattorina perustettu DNA on laajentunut kattavaksi tietoliikennekonserniksi, joka tarjoaa monipuolisia puhe-, data- ja tv-palveluita. Vuonna 2007 muodostunut nykymuotoinen konserni on keskittynyt innovatiivisten teknologioiden ja asiakaslähtöisen palvelun kehittämiseen, mikä on vahvistanut sen asemaa Suomen tietoliikennemarkkinoilla.

Täältä voit muuten myös lukea kattavan artikkelimme merkittävimmistä Suomessa toimivista teleoperaattoreista.

DNA:n puhelinliittymät:

Tiedot päivitetty tammikuussa 2024. Ajankohtaiset tiedot löydät aina operaattorin sivuilta.

Hyvä tietää

Tässä listattuna asioita, jotka kannattaa tiedostaa, kun harkitset liittymän hankintaa DNA:lta.

Miten liittymän hankinta DNA:lta käytännössä toimii?

Helpoiten liittymän hankinta onnistuu DNA:n verkkokaupasta. Lisää sieltä haluamasi liittymä ostoskoriin, ja siirry tilaamaan. DNA:n palvelu ohjeistaa sinut tilauksen loppuun.

Liittymän tilaus onnistuu helpoiten verkosta. Valitse haluamasi liittymä, ja siirry tilaamaan. Palvelu ohjeistaa sinut tilauksen loppuun.

Mitä kannattaa huomioida, kun valitset liittymää?

DNA:n puhelinliittymien valinnassa on muutama keskeinen seikka, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Tämän kappaleen tiedot auttavat sinua löytämään juuri sinun tarpeisiisi sopivan liittymän.

Nettinopeus: Peruskäyttö vs. Vaativa Käyttö

Nettinopeus on yksi tärkeimmistä valintakriteereistä puhelinliittymää valittaessa. Peruskäyttäjille, jotka käyttävät internettiä lähinnä sosiaalisen median selaamiseen ja sähköpostin lukemiseen, riittää usein hitaampi ja edullisempi netti. Tällaisille käyttäjille 4G-nopeudet tarjoavat yleensä riittävän suorituskyvyn.

Toisaalta, jos olet aktiivinen pelaaja tai katsot paljon videoita, suosittelen harkitsemaan nopeampaa ja mahdollisesti hieman kalliimpaa liittymää, jotta nettiyhteys olisi luotettavampi ja nopeampi. Vaikka 4G-liittymät soveltuvatkin monenlaiseen käyttöön, nopeampi 5G-verkko voi olla eduksi erityisesti raskaammissa sovelluksissa.

5G-verkon saatavuus

Jos olet kiinnostunut 5G-liittymästä, on ensiarvoisen tärkeää tarkistaa, onko DNA:n 5G-verkko saatavilla asuinalueellasi. 5G-verkon kattavuus ei ole vielä yhtä laaja kuin 4G-verkon, joten verkkoalueen tarkistus DNA:n verkkosivuilta on suositeltavaa. Tästä lisää alla.

Puhelimessa puhumisen määrä

Puheluiden tarve vaikuttaa liittymän valintaan. Jos et juurikaan käytä äänipuheluja, voit säästää valitsemalla liittymän, jossa puhelut laskutetaan käytön mukaan. Tämä voi olla taloudellisesti järkevä ratkaisu niille, jotka käyttävät puhelinta lähinnä datan käyttöön. Suurimmassa osassa DNA:n liittymiä puheluita ja viestejä kuuluu liittymään rajattomasti.

Datakäytön Rajoitukset

Datakäytön rajoitukset ovat olennaisia, erityisesti jos käytät paljon dataa suoratoistopalveluissa tai muussa datan intensiivisessä käytössä. Monissa DNA:n liittymissä dataa voi käyttää rajattomasti, mikä eliminoi huolen ylittymismaksuista ja yllättävistä laskuista.

Liittymän Päivittäminen

DNA:n liittymävalinta ei ole lopullinen, vaan voit päivittää liittymääsi tarpeen mukaan. Useimmat nykyaikaiset liittymät ovat toistaiseksi voimassa olevia, mikä mahdollistaa joustavat muutokset. Voit siis aloittaa edullisemmalla vaihtoehdolla ja tarvittaessa päivittää liittymääsi.

DNA:n kuuluvuus

DNA:n 4G-verkko kattaa lähes kaikki suomalaiset, jopa 99%. Huippunopea 5G-verkko sen sijaan laajenee koko ajan. Tarkista DNA:n kuuluvuuskartasta, mikä verkko kattaa asuinpaikkasi ja muut paikat, joissa usein vierailet.

DNA:n 5G verkon kattavuus tammikuussa 2024, poislukien Lappi.

Vielä tarkemmin DNA:n verkon kattavuutta pääset tarkastelemaan tämän linkin takaa.

Voiko vanhan numeron säilyttää?

Tietenkin voi! Näin se onnistuu:

Kun siirrät liittymäsi toiselta operaattorilta DNA:lle, prosessi kestää vähintään 5 arkipäivää. Sinun tulee säilyttää uusi DNA:n SIM-kortti tallessa, mutta käyttää vanhaa SIM-korttiasi kunnes siirto on valmis.

DNA hoitaa liittymäsi irtisanomisen edelliseltä operaattorilta, eikä sinun tarvitse itse ryhtyä mihinkään toimenpiteisiin. Saat tekstiviestitse tiedon arvioidusta siirtoajankohdasta ja myöhemmin vahvistuksen siitä, milloin siirto tapahtuu.

Kun siirto on valmis, aseta uusi SIM-kortti puhelimeesi ja käynnistä puhelin uudelleen verkkojen löytämiseksi. Mikäli SIM-kortti on jo puhelimessasi, mutta liittymä ei heti toimi, kokeile uudelleenkäynnistystä.

Tietoa DNA:sta

Perustietoja:

  • Perustettu: 2001 operaattorina, 2007 nykymuotoinen konserni
  • Kotipaikka: Helsinki, Suomi
  • Toiminta-alue: Suomi
  • Toimiala: Tietoliikenne
  • Liikevaihto (2020): 808,8 milj. €
  • Liikevoitto (2020): 119,4 milj. €
  • Henkilöstö (2022): 1600 työntekijää
  • Omistaja: Telenor
  • Kotisivu: www.dna.fi
  • Operaattorityyppi: Verkko-operaattori

Tausta ja Kasvu

DNA Oyj on perustettu vuonna 2001 ja se on kasvanut merkittäväksi tietoliikennekonserniksi Suomessa. Yhtiö tarjoaa puhe-, data- ja tv-palveluita ja sillä oli vuoden 2018 lopussa yli 4 miljoonaa liittymäasiakkuutta. DNA kuuluu norjalaiseen Telenor-konserniin, joka on yksi maailman suurimmista teleoperaattoreista. Vuonna 2019 Telenor ilmoitti ostavansa DNA:n enemmistön ja vuonna 2020 DNA poistui Helsingin pörssistä.

Verkkoinfrastruktuuri ja 5G-Panostukset

DNA:n verkkoinfrastruktuuri on monipuolinen ja kattava. Sen matkaviestinverkko palvelee koko maata, ja yhtiö on tehnyt yhteistyötä Telian kanssa parantaakseen verkon kattavuutta Pohjois- ja Itä-Suomessa. DNA on myös panostanut vahvasti 5G-teknologiaan, aloittaen runkoverkkonsa päivityksen jo keväällä 2018. DNA:n 5G-verkko on saatavilla monilla paikkakunnilla Suomessa, ja se on aktiivisesti laajentanut 5G-palveluitaan sekä yksityis- että yritysasiakkaille.

Palvelut ja Liiketoiminta-alueet

DNA tarjoaa kuluttajille ja yrityksille monipuolisia tietoliikennepalveluja, kuten matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiä, tietoturvapalveluita sekä tv-palveluita. Yhtiön kuluttajaliiketoimintaan kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisäksi DNA:n verkossa toimii palveluoperaattori Moi Mobiili, jonka DNA osti vuonna 2019.

Yhteiskuntavastuu ja Yhteistyö

DNA on sitoutunut yhteiskuntavastuuseen, ja se on aktiivisesti osallistunut erilaisiin sosiaalisiin hankkeisiin. Yhteistyössä Hope ry:n ja SOS-Lapsikylän kanssa DNA on tukenut digitaalista yhdenvertaisuutta, keräten vanhoja puhelimia ja auttaen vähävaraisia perheitä. Tämä kuvastaa DNA:n sitoutumista paitsi teknologian edistämiseen myös sosiaalisen vastuun kantamiseen.

Organisaatio ja Työkulttuuri

DNA:n menestys perustuu sen ammattitaitoiseen ja motivoituneeseen henkilöstöön. Yhtiö on saanut tunnustusta työkulttuuristaan, ja se on valittu useasti Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place To Work -tutkimuksessa. DNA:n arvot nopeus, rohkeus ja mutkattomuus näkyvät niin asiakaskokemuksessa kuin työyhteisön sisälläkin. DNA korostaa työntekijöiden omistautumista ja pätevyyttä sekä työntekijään luottamista.

Strategiset Tavoitteet

DNA:n tavoitteena on olla markkinoiden paras asiakaspalvelussa ja asiakaskokemuksessa sekä saavuttaa markkinoita nopeampi kasvu. Yhtiö pyrkii myös huolehtimaan ympäristöstä ja yhteiskunnasta.

Yhteenveto

DNA on kehittynyt pienen mobiilihaastajan roolista yhdeksi Suomen johtavista tietoliikennekonserneista, joka tunnetaan innovatiivisesta teknologiastaan, laadukkaasta verkostaan ja vahvasta asiakaskeskeisyydestään

Täältä voit muuten tarkastella DNA:n verkon kuuluvuutta!

DNA Liittymät: Käyttäjäkokemukset ja Asiakaskommentit

DNA on yksi Suomen suurimmista matkapuhelinoperaattoreista, mutta sen palveluista ja tuotteista löytyy monenlaisia mielipiteitä. Tässä kappaleessa kerron DNA:n käyttäjien kokemuksista, jotka on kerätty eri keskustelupalstoilta, kuten Suomi24, Trustpilot ja Vauva.fi. On tärkeää huomata, että ihmiset usein kirjoittavat verkossa enemmän negatiivisista kokemuksista, mikä saattaa vääristää kokonaiskuvaa.

Negatiiviset Kommentit Enemmistönä

Useat asiakkaat ovat raportoineet erilaisista ongelmista DNA:n palveluiden kanssa. Tällaiset kommentit ovat tyypillisiä verkkokeskusteluille, jossa tyytymättömät asiakkaat jakavat kokemuksiaan.

Asiakaspalvelu ja Jonotusajat

DNA:n asiakaspalvelun jonotusajat ovat usein pidempiä verrattuna kilpailijoihin. Esimerkiksi Liikenne- ja viestintäviraston tilaston mukaan DNA:n asiakkaat joutuvat odottamaan keskimäärin 4,5 minuuttia, kun taas Elisan asiakkaat saavat palvelua 1,5 minuutissa.

Laskutusongelmat

Jotkut asiakkaat ovat kohdanneet ongelmia DNA:n laskutuksen kanssa, kuten tuplalaskutuksia ja yllättäviä kustannuksia. Tämäkin on kuitenkin normaalihkoa, ja samaa tapahtuu muillakin operaattoreilla.

Verkon Laatu ja Nopeus

Vaikka DNA:n liittymät ovat joissakin testeissä pärjänneet hyvin nopeuden suhteen, käyttäjäkokemukset vaihtelevat. Joillakin alueilla asiakkaat ovat kokeneet verkkojen toimivan hyvin, kun taas toisilla alueilla on ollut ongelmia nopeuden ja katvealueiden kanssa.

Asiakaspalvelun Laatu

Asiakaspalvelun laadussa on havaittu vaihtelua. Joissakin tapauksissa asiakkaat ovat kohdanneet epäystävällistä tai jopa töykeää palvelua.

Positiiviset Kokemukset

Vaikka negatiivisia kommentteja on enemmän, on myös asiakkaita, jotka ovat olleet tyytyväisiä DNA:n palveluihin.

Hyvä Asiakaspalvelu

Jotkut asiakkaat ovat kertoneet saaneensa erinomaista asiakaspalvelua, kuten ystävällistä ja asiantuntevaa neuvontaa.

Hinnat ja Tarjoukset

DNA:n hinnat ja tarjoukset ovat joillekin asiakkaille olleet kilpailukykyisiä, ja tämä on ollut ratkaiseva tekijä heidän tyytyväisyydessään.

Verkon Suorituskyky

Vaikka ongelmia onkin esiintynyt, jotkut asiakkaat ovat kokeneet DNA:n verkon nopeuden ja kattavuuden olevan hyvällä tasolla.

Yhteenveto

DNA:n asiakaskokemukset ovat sekoitus positiivisia ja negatiivisia mielipiteitä. Asiakaspalvelun laatu ja verkon suorituskyky näyttävät olevan kaksi suurinta huolenaihetta. On tärkeää huomata, että vaikka negatiiviset kokemukset ovat yleisempiä verkossa, ne eivät välttämättä edusta koko asiakaskunnan näkemyksiä.