Nodesk

Elisa Liittymät, Tietoa, ja Kokemuksia

Elisa Oyj perustettiin jo vuonna 1882 nimellä Helsingin Puhelinyhdistys, jonka jälkeen se on vuosien varrella kohonnut Suomen tietoliikennealan johtavaksi toimijaksi. Elisan nykyinen pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja se tarjoaa palveluitaan sekä Suomessa että Virossa. Kyseisiin palveluihin lukeutuu laaja valikoima puhelin- ja internetpalveluita sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille. Vuonna 2022 Elisan palvelut kattoivat yli 6,3 miljoonaa liittymää, mukaan lukien kuluttajat, yritykset ja julkishallinnon organisaatiot. Tämän ansiosta Elisan markkinaosuus Suomessa oli 36%, mikä tekee siitä maan johtavan tietoliikenneoperaattorin.

Täältä voit muuten myös lukea kattavan artikkelimme merkittävimmistä Suomessa toimivista teleoperaattoreista.

Näin lupaa Elisa.

Elisan puhelinliittymät:

Tiedot päivitetty tammikuussa 2024. Ajankohtaiset tiedot löydät aina operaattorin sivuilta.

Hyvä tietää

Listaan tähän joitakin asioita, joita kannattaa huomioida liittymän hankintaa Elisalta mietittäessä.

Mitä kannattaa huomioida liittymää valitessa?

Kun valitset matkapuhelinliittymää, on tärkeää huomioida ja arvioida oma käyttötarve. Jos et esimerkiksi soittele paljoa, voi olla järkevää valita liittymä, jossa maksat vain käyttämistäsi puheluista.

Liittymän nettiyhteyden nopeus on myös olennainen valintakriteeri. Esimerkiksi jos katsot paljon videoita puhelimellasi, hidas yhteys ei ole paras vaihtoehto. Jos taas käytät puhelimen nettiyhteyttä tietokoneellasi työskentelyyn, nopeampi yhteys on suositeltavampi.

Myös datankäytön rajoja kannatta pitää silmällä. Useimmissa Elisan liittymissä dataa saa kuitenkin käyttää niin paljon kuin sielu sietää, joten näillä liittymillä ei tarvitse huolehtia rajojen ylittymisestä ja yllättävistä laskuista. Tämä sopii hyvin vaikkapa suoratoistopalveluiden katseluun tai jopa kodin netin korvaajaksi.

Jos et omista kiinteää nettiyhteyttä kotona, kannattaa investoida parempaan mobiilidataan puhelimessasi. Useimmat suomalaiset liittymät tarjoavat samat hinnat EU- ja ETA-maissa kuin Suomessa, mutta datankäytön rajoitukset on hyvä pitää mielessä.

Liittymävalinta ei ole pysyvä, sillä liittymää voi päivittää tarpeen mukaan, kunhan sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Kaikki Elisan liittymät ovat tätä nykyä sellaisia, mikä on asiakkaille erinomainen asia. Voit siis aloittaa edullisemmalla vaihtoehdolla ja tarvittaessa päivittää parempaan.

Miksi valita Elisa?

Valitsemalla Elisan puhelinliittymän saat kotimaisen, luotettavan ja vastuullisen palvelun. Elisa on suomalainen teleyhtiö ja yksi alansa johtavista toimijoista, palvellen 2,8 miljoonaa yritys- ja yksityisasiakasta. Yhtiöllä on yli 6,2 miljoonaa liittymää, ja se on tunnettu vastuullisena yrityksenä sekä merkittävänä yhteisöveron maksajana Suomessa.

Elisan verkot ovat sekä kattavia että nopeita. Yhtiö panostaa jatkuvasti verkkonsa parantamiseen, ja sen 5G-verkko kattaa jo yli 200 paikkakuntaa, palvellen yli 4 miljoonaa suomalaista. Elisan 4G-verkko puolestaan tavoittaa 99% Suomen väestöstä. Elisa myös investoi aktiivisesti tuotekehitykseen ja laajentaa 5G-verkkojaan.

Elisan puhelinliittymät tarjoavat reiluja ja monipuolisia vaihtoehtoja ilman määräaikaisia sopimuksia tai kytkykauppoja. Voit nauttia rajattomasta netinkäytöstä Suomessa sekä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Lisäksi liittymien läpinäkyvä hinnoittelu ja EU-datapaketit tekevät niiden käytöstä helppoa ja turvallista koko EU-alueella.

Elisan Kuuluvuus

Elisalla on laaja ja tehokas mobiiliverkko. Sen 5G-verkko ulottuu jo yli 200 paikkakunnalle ja tavoittaa yli 4 miljoonaa ihmistä Suomessa. Lisäksi Elisan 4G-verkko kattaa 99% Suomen väestöstä, tarjoten nopeaa yhteyttä lähes koko maassa.

Elisan 5G verkon kuuluvuus tammikuussa 2024.

Tästä pääset tutkailemaan Elisan kuuluvuuskarttaa tarkemmin.

Voinko säilyttää vanhan numeron?

Kyllä vain. Kun tilaat Elisan puhelinliittymän, voit kassasivulla päättää, haluatko säilyttää vanhan numerosi vai ottaa uuden. Jos päätät säilyttää vanhan numerosi, Elisa hoitaa numeronsiirron ja vanhan liittymäsi irtisanomisen. Älä irtisano vanhaa liittymääsi itse.

Numeronsiirto Määräaikaisesta Sopimuksesta

Jos sinulla on määräaikainen sopimus, tarkista sen kesto ensin. Voit tehdä tämän kyselypalvelun, vanhan operaattorisi laskun tai itsepalvelun kautta.

Maksuton Kyselypalvelu

Lähettämällä tekstiviestin “SOPIMUS” numeroon 18321, saat tietää määräaikaisen sopimuksesi voimassaolon. Saat paluuviestinä päivämäärän, jolloin sopimuksesi päättyy.

Siirron Ajankohta

Jos sinulla on voimassa oleva määräaikainen sopimus, suositellaan valitsemaan numeronsiirron ajankohdaksi sopimuksesi päättymisen jälkeinen arkipäivä. Voit siirtää numerosi ennen sopimuksen päättymistä, mutta joudut maksamaan jäljellä olevat kuukausimaksut vanhalle operaattorillesi.

Miten Elisan liittymä käytännössä hankitaan?

Elisan liittymän hankkinta onnistuu helpoiten heidän verkkokaupasta. Valitse sieltä vain minkä liittymän haluat, lisää se koriin ja siirry kassalle. Palvelu ohjeistaa sinut tilauksen loppuun. Myös numeron siirto (eli vanhan numerosi säilytys) onnistuu tästä samalla. Sinun ei tarvitse edes purkaa vanhaa sopimustasi, sillä Elisa hoitaa sen puolestasi. Uusi SIM-korttisi toimitetaan postitse.

Elisan kauppapalvelu ohjeistaa sinut tilauksen loppuun.

Yleistä tietoa Elisasta

Perustietoja:

  • Perustettu: 1882 (alkujaan Helsingin puhelinyhdistys)
  • Yritysmuoto: Julkinen osakeyhtiö
  • Kotipaikka: Helsinki, Suomi
  • Toiminta-alue: Suomi ja Viro
  • Toimiala: Tietoliikenne, ICT, ja online-palvelut
  • Henkilöstö: 5 523 (keskimäärin 2022)
  • Kotisivu: elisa.fi
  • Operaattorityyppi: Verkko-operaattori

Historia ja Kehitys

Elisan juuret ulottuvat yli 100 vuoden taakse, jolloin se aloitti Helsingin Puhelinyhdistyksenä. Vuosien saatossa yritys on ollut mukana lukuisissa merkittävissä teollisuuden kehitysaskelissa, kuten Radiolinjan ja Saunalahti Groupin hankinnoissa, jotka ovat olleet keskeisiä sen kasvussa ja kehityksessä. Elisan siirtyminen pörssiin vuonna 1997 ja sen nimen muuttuminen HPY Holding Oyj:stä Elisa Communications Oyj:ksi vuonna 2000 merkitsivät uutta aikakautta yrityksen historiassa. 2000-luvulla Elisa on jatkanut laajentumistaan ja palveluidensa monipuolistamista, mikä näkyy sen asemassa telekommunikaatioalalla.

Palvelut ja Innovaatiot

Elisa on tunnettu laajasta palveluvalikoimastaan, johon kuuluvat kiinteät ja mobiilit puhelinliittymät, laajakaistaliittymät sekä kaapelitelevisioliittymät. Lisäksi Elisa tarjoaa digitaalisia palveluita kuten Elisa Viihde ja Elisa Kirja. Brändit kuten Elisa ja Elisa Saunalahti ovat olleet merkittävässä roolissa Elisaa tarjonnassa.

Elisa on ollut edelläkävijä useissa teknologisissa innovaatioissa. Se oli ensimmäinen operaattori, joka toi GSM-puhelut ja -datayhteydet Radiolinjan verkossa Suomessa. Myös HSDPA-verkon avaaminen ja maailman ensimmäisen kaupallisen 5G-verkon käyttöönotto Tampereella ja Tallinnassa osoittavat Elisaa sitoutumista teknologian kehitykseen. Elisan panostus 5G-teknologiaan on osa sen strategiaa olla telekommunikaation kärjessä, tarjoten asiakkailleen nopeampia ja luotettavampia yhteyksiä.

Markkina-asema ja Strategia

Elisan markkinaosuus Suomessa oli 36% vuonna 2022, mikä vahvistaa sen asemaa maan johtavana tietoliikenneoperaattorina. Yrityksen strategia keskittyy digitaalisten palveluiden innovointiin sekä kotimarkkinoilla että kansainvälisesti. Elisa panostaa vahvasti kestävään kehitykseen, käyttäen digitalisaatiota kestävän kehityksen haasteiden ratkaisemiseksi. Tavoitteena on olla globaali esimerkki arvon luomisessa viestintä- ja digitaalisilla palveluilla.

Kestävä Kehitys ja Yhteiskunnallinen Vaikutus

Elisa sitoutuu kestävään kehitykseen kaikissa liiketoimintansa osa-alueissa. Yhtiö on aktiivisesti edistänyt digitaalista yhdenvertaisuutta, tarjoten helppokäyttöisiä, turvallisia ja saavutettavia palveluja kaikille käyttäjilleen. Elisa pyrkii varmistamaan, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet hyödyntää digitaalista teknologiaa.

Elisan käyttäjäkokemukset: Katsaus asiakaspalautteisiin

Keräsin asiakaspalauttetta ja kommentteja mm. keskustelupalstoilta, kuten Suomi24 ja Vauva.fi. Tämä kappale on kirjoitettu tämän palautteen pohjalta.

Elisan käyttäjäkokemukset ovat monipuolisia. On tärkeä huomioida, että internetissä jaetaan usein enemmän negatiivisia kokemuksia, mikä näkyy myös Elisan asiakaskommenttien painotuksessa. Huonot kokemukset saavat nimittäin ihmiset vihastumaan ja keskustelupalstoille. Toisaalta, kun kaikki pelaa kuten pitää, ei tule mieleenkään lähteä asiaa kommentoimaa.

Palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys
Kuluttaja-lehden testissä Elisa pärjäsi hyvin, osoittaen tasavahvuutta Telian kanssa. Asiakkaat ovat kokeneet hyötyvänsä edullisista hinnoista ja paremmasta asiakaspalvelusta verrattuna muihin operaattoreihin. Liikenne- ja viestintäviraston tilaston mukaan Elisan asiakkaat saavat apua keskimäärin 1,5 minuutissa, mikä on nopeampaa kuin kilpailijoilla.

Teknologia ja nopeus
Uuden sukupolven 5G-verkoissa Elisa on saanut kiitosta nopeudesta ja luotettavuudesta. Asiakkaat ovat kokeneet, että Elisan liittymät tarjoavat hyvän nopeuden ja luotettavuuden.

Negatiiviset kokemukset
Vaikka Elisan tekninen suorituskyky ja asiakastyytyväisyys saivat kiitosta, osa käyttäjistä on raportoinut negatiivisia kokemuksia, erityisesti liittyen myyntiin ja asiakaspalveluun. Joitakin yleisiä valituksen aiheita ovat:

  1. Myyntipuhelut ja kaupallinen painostus: Asiakkaat ovat kokeneet, että Elisan myyntipuhelut voivat olla häiritseviä ja tunkeilevia.
  2. Laskutusongelmat: Joissakin tapauksissa asiakkaat ovat raportoineet yllättävistä laskuista tai väärinperityistä maksuista.
  3. Asiakaspalvelun ongelmat: Vaikka moni asiakas on kokenut asiakaspalvelun nopeaksi, on myös kokemuksia huonosta palvelusta ja asiakkaan kuuntelun puutteesta.

Positiiviset kokemukset
Toisaalta, moni käyttäjä on ilmaissut tyytyväisyytensä Elisan palveluihin, mainiten:

  1. Hyvä asiakaspalvelu: Joillekin asiakkaille Elisan asiakaspalvelu on tarjonnut nopeaa ja tehokasta apua.
  2. Stabiili yhteys ja hyvä kattavuus: Erityisesti 5G-liittymien osalta asiakkaat ovat tyytyväisiä nopeuteen ja kattavuuteen.
  3. Kustannustehokkuus: Jotkut asiakkaat pitävät Elisan tarjoamia hintoja kilpailukykyisinä.

Yhteenveto
Elisan käyttäjäkokemukset ovat moninaisia, sisältäen sekä kiitosta että kritiikkiä. On tärkeää muistaa, että yksittäiset kokemukset voivat vaihdella, ja asiakkaiden näkemykset voivat heijastella henkilökohtaisia odotuksia ja kokemuksia.