Nodesk

Merkittävimmät Suomessa Toimivat Teleoperaattorit

Suomessa toimii useita puhelinliittymäoperaattoreita, eli teleoperaattoreita. Tästä artikkelista löydät kattavan listan merkittävimmistä teleoperaattoreista, lyhyen esittelyn jokaisesta yrityksestä, sekä liittymiä joita yritykset tarjoavat. Lopusta löydät myös muuta tietoa operaattoreista, sekä vinkkejä operaattorin valintaan!

Artikkelissa käsitellään seuraavat operaattorit:

Lopuksi katsotaan myös, mitä tarkoittaa verkko-operaattori, palveluoperaattori sekä virtuaalioperaattori. Viimeiseksi käymme läpi asioita, joita kannattaa huomioida operaattoria valitessa.

Mutta hypätäänpä nyt teleoperaattoreiden kuvauksiin!

Moi Mobiili

Moi Mobiili Oy, perustettu 22. huhtikuuta 2016, on noussut merkittäväksi toimijaksi Suomen mobiilimarkkinoilla. Yrityksen kotipaikka on Helsingissä, ja se on keskittynyt matkapuhelinviestipalveluiden myyntiin, markkinointiin ja tarjoamiseen. Moi Mobiilin ainutlaatuinen liiketoimintamalli ja asiakaslähtöinen palvelukonsepti erottavat sen kilpailijoista, ja vuonna 2019 DNA:n ostettua yrityksen, Moi on vahvistanut asemaansa suomalaisilla telekommunikaatiomarkkinoilla.

  • Perustettu: 22.4.2016
  • Kotipaikka: Helsinki, Suomi
  • Toimiala: Matkapuhelinviestipalveluiden myynti ja markkinointi
  • Omistaja: DNA
  • Kotisivu: www.moi.fi
  • Operaattorityyppi: Palveluoperaattori

Moi Mobiili perustettiin vuonna 2016, ja se on kasvanut innovatiiviseksi virtuaalioperaattoriksi Suomessa. Sen perustivat alalla kokeneet Petri Lahtinen ja Juha Koivuniemi, ja se vuokraa verkkoaan DNA:lta, keskittyen asiakaspalveluun ja innovatiivisiin ratkaisuihin. Moi erottuu markkinoilla poolihinnoittelullaan, jossa usean SIM-kortin datakiintiö yhdistetään, tarjoten asiakkaille joustavuutta ja tehokkuutta datankäytössä. Markkinointistrategiassaan Moi korostaa asiakaslähtöisyyttä ja pyrkii olemaan enemmän kuin palveluntarjoaja, rakentaen rentoa ja rehellistä brändiä.

Liiketoiminnan kasvusta huolimatta DNA päätti säilyttää Moi-brändin itsenäisenä ostaessaan yrityksen 2019. Moi noudattaa DNA:n vastuullisuusohjelmaa, joka kattaa kestävän toiminnan, monimuotoisuuden edistämisen ja digitaalisen yhdenvertaisuuden. Yritys on sitoutunut tarjoamaan turvallisia ja ilmastoystävällisiä datansiirtopalveluja, mikä vastaa nykypäivän kuluttajien ympäristötietoisuuteen.

Lue lisää Moi Mobiilista tai tarkastele MOI:n verkon kattavuutta.

MOI Mobiilin puhelinliittymät:

Kaikissa Moi:n liittymissä tekstarit maksavat 0,055 €/kpl, ja puhelut 0,055 €/min, mutta yhteensä kuitenkin maksimissaan 4 €/kk. Huom! Latentti liittymällä ei voi soittaa.


Tiedot päivitetty tammikuussa 2024. Ajankohtaiset tiedot löydät aina operaattorin sivuilta.

Telia

Telia Finland Oyj on suomalaisen telekommunikaation maamerkki, jonka juuret ulottuvat yli sadan vuoden taakse. Vuonna 1998 perustettu yhtiö, joka tunnettiin aiemmin nimellä Sonera ja sitä ennen valtion Lennätinlaitoksena, on tänä päivänä yksi Suomen johtavista teleoperaattoreista. Telian tarina kertoo teknologisen kehityksen ja markkinoiden muutosten keskellä kasvaneesta yrityksestä, joka on muuntunut perinteisestä teleoperaattorista nykyaikaiseksi media- ja teknologiayritykseksi.

  • Perustettu: 1998 (alkuperäiset juuret vuodesta 1917)
  • Kotipaikka: Helsinki, Suomi
  • Toiminta-alue: Suomi
  • Toimiala: Telekommunikaatio
  • Henkilöstö: 2 916 (2016)
  • Emoyhtiö: Telia Company
  • Kotisivu: www.telia.fi
  • Operaattorityyppi: Verkko-operaattori

Telia Finland Oyj, joka perustettiin vuonna 1917 Lennätinlaitoksena, on kehittynyt merkittäväksi toimijaksi telekommunikaatioalalla. Yhtiön historia ulottuu Soneran kautta TeliaSoneran syntymiseen vuonna 2003, mikä teki siitä Pohjoismaiden ja Baltian suurimman teleoperaattorin. Nykypäivänä Telia on monipuolinen media- ja teknologiayritys, joka tarjoaa laajaa valikoimaa TV- ja ICT-palveluja. Telia panostaa 5G-verkon kehitykseen yhteistyössä Nokian kanssa, edistäen samalla kansallista turvallisuutta ja digitalisaatiota. Lisäksi yhtiö tuottaa urheilu- ja viihdesisältöjä ja investoi digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen.

Telia investoi verkkoihinsa, kuten 5G-verkkoon ja esineiden internetiin, edistäen tulevaisuuden yhteyksiä. ICT-palveluissa Telia korostaa tietoturvaa, rakentaen Euroopan tietoturvallisimman datakeskuksen. Yhtiö sitoutuu yhteiskuntavastuuseen, omaksuen rohkeuden, välittämisen ja yksinkertaistamisen arvot. Telian historia ja innovaatiot yhdistyvät luoden vahvan ja monipuolisen toimijan telekommunikaatioalalla, mukautuen jatkuvasti muuttuviin markkinoihin ja teknologioihin.

Lue lisää Teliasta tai tarkastele Telian verkon kuuluvuutta.

Telian puhelinliittymät:

Tiedot päivitetty tammikuussa 2024. Ajankohtaiset tiedot löydät aina operaattorin sivuilta.

Elisa

Elisa Oyj perustettiin jo vuonna 1882 nimellä Helsingin Puhelinyhdistys, jonka jälkeen se on vuosien varrella kohonnut Suomen tietoliikennealan johtavaksi toimijaksi. Elisan nykyinen pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja se tarjoaa palveluitaan sekä Suomessa että Virossa. Kyseisiin palveluihin lukeutuu laaja valikoima puhelin- ja internetpalveluita sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille. Vuonna 2022 Elisan palvelut kattoivat yli 6,3 miljoonaa liittymää, mukaan lukien kuluttajat, yritykset ja julkishallinnon organisaatiot. Tämän ansiosta Elisan markkinaosuus Suomessa oli 36%, mikä tekee siitä maan johtavan tietoliikenneoperaattorin.

  • Perustettu: 1882 (alkujaan Helsingin puhelinyhdistys)
  • Yritysmuoto: Julkinen osakeyhtiö
  • Kotipaikka: Helsinki, Suomi
  • Toiminta-alue: Suomi ja Viro
  • Toimiala: Tietoliikenne, ICT, ja online-palvelut
  • Henkilöstö: 5 523 (keskimäärin 2022)
  • Kotisivu: elisa.fi
  • Operaattorityyppi: Verkko-operaattori

Elisa, alun perin Helsingin Puhelinyhdistys, on yli sadan vuoden aikana kehittynyt merkittäväksi tekijäksi Suomen telekommunikaatioalalla. Yrityksen kasvussa keskeisiä ovat olleet Radiolinjan ja Saunalahti Groupin hankinnat. Vuonna 1997 pörssiin siirtyminen ja nimenmuutos Elisa Communications Oyj:ksi vuonna 2000 aloittivat uuden aikakauden Elisan historiassa. 2000-luvulla Elisa on laajentanut ja monipuolistanut palveluitaan.

Elisan palveluvalikoima kattaa kiinteät ja mobiilit puhelinliittymät, laajakaistaliittymät ja kaapelitelevisioliittymät, sekä digitaaliset palvelut kuten Elisa Viihde ja Elisa Kirja. Yhtiö on edelläkävijä teknologisissa innovaatioissa, ollen ensimmäinen GSM-puheluja ja -datayhteyksiä tarjonnut operaattori Suomessa Radiolinjan kautta. Elisa oli myös ensimmäisten joukossa avaamassa HSDPA-verkkoa ja käyttöönottamassa kaupallista 5G-verkkoa Tampereella ja Tallinnassa.

Vuonna 2022 Elisan markkinaosuus Suomessa oli 36%, vahvistaen sen asemaa johtavana tietoliikenneoperaattorina. Yrityksen strategia keskittyy digitaalisten palveluiden innovointiin ja kestävään kehitykseen, tavoitteenaan olla globaali esimerkki viestintä- ja digitaalisten palveluiden arvonluojana. Elisa edistää digitaalista yhdenvertaisuutta ja pyrkii varmistamaan, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet hyödyntää digitaalista teknologiaa, mikä osoittaa sen sitoutumisen kestävään kehitykseen ja yhteiskunnalliseen vaikutukseen.

Lue lisää Elisasta tai tarkastele Elisan verkon kuuluvuutta.

Elisan puhelinliittymät:

Tiedot päivitetty tammikuussa 2024. Ajankohtaiset tiedot löydät aina operaattorin sivuilta.

DNA

DNA Oyj, joka perustettiin vuonna 2001, on kasvanut merkittäväksi toimijaksi Suomen tietoliikennealalla. Alkuperäisenä matkapuhelinoperaattorina perustettu DNA on laajentunut kattavaksi tietoliikennekonserniksi, joka tarjoaa monipuolisia puhe-, data- ja tv-palveluita. Vuonna 2007 muodostunut nykymuotoinen konserni on keskittynyt innovatiivisten teknologioiden ja asiakaslähtöisen palvelun kehittämiseen, mikä on vahvistanut sen asemaa Suomen tietoliikennemarkkinoilla.

  • Perustettu: 2001 operaattorina, 2007 nykymuotoinen konserni
  • Kotipaikka: Helsinki, Suomi
  • Toiminta-alue: Suomi
  • Toimiala: Tietoliikenne
  • Liikevaihto (2020): 808,8 milj. €
  • Liikevoitto (2020): 119,4 milj. €
  • Henkilöstö (2022): 1600 työntekijää
  • Omistaja: Telenor
  • Kotisivu: www.dna.fi
  • Operaattorityyppi: Verkko-operaattori

DNA Oyj perustettiin vuonna 2001, ja se on noussut merkittäväksi tietoliikennekonserniksi Suomessa. Yhtiö, joka on nykyjään osa globaalia Telenor-konsernia, tarjoaa laajan valikoiman palveluita, kuten puhe-, data- ja tv-palvelut, ja sillä oli yli 4 miljoonaa liittymäasiakasta vuoden 2018 lopussa. DNA:n verkkoinfrastruktuuri on monipuolinen, ja se on panostanut vahvasti 5G-teknologiaan, tarjoten kattavan 5G-verkon monilla paikkakunnilla Suomessa.

DNA palvelee sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita monipuolisilla tietoliikennepalveluilla ja omistaa myös Moi Mobiilin. Yhtiö on sitoutunut yhteiskuntavastuuseen, tukien digitaalista yhdenvertaisuutta yhteistyössä Hope ry:n ja SOS-Lapsikylän kanssa. DNA on tunnettu myös vahvasta työkulttuuristaan, usein valittuna Suomen parhaaksi työpaikaksi. Sen strategiset tavoitteet keskittyvät markkinoiden parhaaseen asiakaspalveluun ja -kokemukseen sekä ympäristön ja yhteiskunnan huomioon ottamiseen, pyrkien samalla markkinoita nopeampaan kasvuun. DNA:n kasvu innovatiivisena ja asiakaskeskeisenä tietoliikennekonsernina on merkittävä.

Lue lisää DNA:sta tai tarkastele DNA:n verkon kuuluvuutta!

DNA:n puhelinliittymät:

Tiedot päivitetty tammikuussa 2024. Ajankohtaiset tiedot löydät aina operaattorin sivuilta.

Globetel

Globetel Oy on vuonna 1997 perustettu suomalainen telekommunikaatioalan yritys, joka sijaitsee Helsingissä. Vuoteen 2021 mennessä Globetelillä on ollut yli 200 000 asiakasta. Yritys erottuu tarjoamalla edullisia ulkomaanpuhelupalveluita ja toimii virtuaalioperaattorina Telian verkossa. Globetel myy matkapuhelin- ja laiteliittymiä sekä kuluttajille että yrityksille. Aiemmin tarjottu kaukopuhelupalvelu on poistettu yrityksen palveluvalikoimasta.

Globetel toimii Telian verkossa virtuaalioperaattorina. Telian verkon kuuluvuutta voit tarkastella täältä. Globetelin kotisivuille pääset tästä.

Palvelut

  • Ulkomaanpuhelupalvelut: Globetel on tarjonnut laadukkaita ja edullisia ulkomaanpuheluita vuodesta 1997 lähtien. Palvelut ovat saatavilla ilman rekisteröintiä käyttämällä 99588-kansainvälistä etukoodia, mikä säästää jopa 80 % verrattuna perinteisiin operaattoreihin. Puhelut voidaan soittaa mistä tahansa suomalaisesta kiinteästä tai matkapuhelimesta.
  • Matkapuhelinliittymät: Globetel tarjoaa neljäntyyppisiä matkapuhelinliittymiä, jotka vaihtelevat perusliittymistä rajattomiin puheluihin ja tekstiviesteihin. Hinnat alkavat 0,059 euroa/minuutti ja kasvavat aina 11,95 euroon kuukaudessa rajattomasta liittymästä. Ulkomaanpuhelut näillä liittymillä ovat 50 % halvempia normaaleihin 99588-hintoihin verrattuna.

Asiakaskunta ja Markkinointistrategia

Globetel on suunnannut palvelunsa käyttäjille, jotka arvostavat pieniä hintoja ja eivät tarvitse suuria data-nopeuksia tai -määriä. Yritys on houkutellut asiakkaita, jotka eivät käytä Internet-yhteyttä puhelimessaan paljon tai joille riittää hitaampi yhteysnopeus. Ennen Moi Mobiilin tuloa markkinoille, Globetel tarjosi Suomen halvimmat minuuttihinnoitellut puhelut.

Yhteenveto

Globetel Oy on pysytellyt kilpailukykyisenä tarjoamalla kustannustehokkaita ratkaisuja telekommunikaation alalla. Yritys keskittyy yksinkertaisiin, mutta kustannustehokkaisiin palveluihin, joiden avulla se on houkutellut asiakaskuntansa, erityisesti niiden keskuudesta, jotka eivät tarvitse laajoja data- tai Internet-palveluita. Sen fokus edullisissa ulkomaanpuheluissa ja yksinkertaisissa matkapuhelinliittymissä on tuonut yritykselle merkittävän aseman Suomen telekommunikaatiomarkkinoilla, erityisesti niiden asiakkaiden keskuudessa, jotka etsivät taloudellisia ja perustason telekommunikaatiopalveluita.

Globetelin puhelinliittymät:

Globetelin liittymät on suunniteltu enimmäkseen puheluihin ja viestien lähettämiseen. Netin käyttö on Globetelillä ylempänä esiteltyihin operaattoreihin verrattuna rajoitettua, kallista, ja hidasta.

Globetelin liittymissä maksat erikseen netinkäytöstä datan mukaan. Datahinnat Suomessa:

  • Perus, datamäärän mukaan 0,059 € / MB
  • Peruspaketti, 3,00 € / 3 GB / kk, alkava ylimenevä data 1,50 € / 1 GB
  • Laajapaketti, rajoittamaton datamäärä, max. nopeus 4 M 7,90 €/kk.
  • Kymppipaketti, rajoittamaton datamäärä, max. nopeus 10 M 9,90 € / kk
  • Satapaketti, sis. 60 GB/kk, max. nopeus 100 M 16,90 € / kk, ylimenevä data 1,50 € / 1GB

Tiedot päivitetty tammikuussa 2024. Ajankohtaiset tiedot löydät aina operaattorin sivuilta.

Line Carrier

Line Carrier Oy, perustettu vuonna 1997, on Espoossa sijaitseva suomalainen telekommunikaatioalan yritys. Osana SFG Yhtiöt -konsernia, Line Carrier erottuu tarjoamalla yhdistettyjä puhe- ja ICT-ratkaisuja, jotka on suunnattu erityisesti yritysasiakkaiden tarpeisiin.

Line Carrier on virtuaalioperaattori. Line Carrierin kotisivuille pääset tästä.

Palvelut ja Tuotteet

Line Carrier keskittyy kehittämään uuden teknologian ratkaisuja ja palveluita yrityksille. Tarjontaansa kuuluu:

  • Yritysliittymät 4G- ja 5G-verkkoon: Tarjoten yrityksille luotettavat yhteydet ja varmistaen liikkuvan henkilöstön tehokkaan työskentelyn. Liittymät ovat saatavilla kolmessa verkossa: Telian, DNA:n ja Elisan matkapuhelinverkoissa.
  • Tupla-SIM Ratkaisut: Mahdollistaa kahden verkon kuuluvuuden yhteen puhelinnumeroon, parantaen kuuluvuutta ja tavoitettavuutta.

Asiakaskeskeisyys ja Palvelut

Line Carrier keskittyy tarjoamaan palveluita, jotka parantavat asiakkaiden taloutta, toiminnan tehokkuutta sekä laatua ja imagoa. Tavoitteena on auttaa asiakasyrityksiä palvelemaan omia asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. Yritys kehittää jatkuvasti uusia teknologian ratkaisuja, jotka vastaavat asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.

Missio ja Visio

Line Carrierin missio on tarjota yhteydenpitopalveluita, jotka tukevat asiakasyritysten taloudellista menestystä ja parantavat liiketoiminnan tehokkuutta. Visiossaan yritys pyrkii olemaan Suomen paras yritysten operaattori, tuottaen ensiluokkaiset yhteydenpidon palvelut niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

Luotettavuus ja Kotimaisuus

Line Carrier on rekisteröinyt Avainlippu-merkin ja on ylpeä kotimaisesta alkuperästään. Yhtiö on myös tilaajavastuulain mukainen Luotettava Kumppani-yritys.

Yritysliittymät ja Palvelut

Line Carrier tarjoaa yrityksille laajan valikoiman 4G- ja 5G-liittymiä, jotka takaavat parhaan mahdollisen kuuluvuuden ja tehokkaan työskentelyn. Yritys on Suomen ainoa operaattori, joka toimii kaikissa kolmessa verkossa, mukaan lukien Elisan, Telian ja DNA:n verkoissa. Tämä tarjoaa asiakkaille monipuolisuutta ja joustavuutta liittymien valinnassa.

Joustava Hinnoittelu ja Räätälöinti

Line Carrierin liittymät ovat joustavasti hinnoiteltuja ja räätälöitävissä yrityksen tarpeiden mukaan. Yritykset voivat valita sopivimmat liittymät kuuluvuuden perusteella ja hallita niitä OmaMobiili-portaalin kautta. EU-roaming sisältyy kaikkiin paketteihin, mikä on merkittävä etu liikkuvalle henkilöstölle.

Yhteenveto

Line Carrier tarjoaa yrityksille monipuolisia ja räätälöityjä telekommunikaatioratkaisuja, jotka yhdistävät uuden teknologian, tehokkuuden ja asiakaslähtöisyyden. Erinomaisen kuuluvuuden, joustavien liittymävaihtoehtojen ja kattavan palveluvalikoiman ansiosta Line Carrier on vakiinnuttanut asemansa luotettavana toimijana Suomen yritysoperaattorimarkkinoilla.

Länsilinkki

  • Perustettu: 1991
  • Toimitusjohtaja: Marko Mäkinen
  • Puheenjohtaja: Veli-Matti Viitanen
  • Kotipaikka: Turku
  • Toimiala: Langallisen verkon hallinta ja palvelut
  • Henkilöstö: 14
  • Kotisivu: www.lansilinkki.fi
  • Operaattorityyppi: Virtuaali-operaattori

Yrityksen Historia ja Perusta

Länsilinkki Oy, perustettu vuonna 1991, on pitkän linjan toimija Suomen telekommunikaatiomarkkinoilla. Se on alun perin perustettu hoitamaan paikallisten puhelinosuuskuntien teletoimintaa, Länsilinkki on laajentanut toimintaansa koko maan alueelle. Yli 30 vuoden kokemuksellaan yritys on vakiinnuttanut asemansa luotettavana suomalaisena teleoperaattorina.

Länsilinkin Tarjoamat Palvelut

Länsilinkki keskittyy erityisesti pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, tarjoten heille räätälöityjä viestintäratkaisuja. Palvelut on suunniteltu parantamaan asiakasyritysten tavoitettavuutta ja asiakastyytyväisyyttä, samalla tuoden kustannussäästöjä. Länsilinkki korostaa asiakaslähtöistä ja selkeää viestintää, mikä erottaa sen kilpailijoista markkinalla.

Visio ja Arvot

Länsilinkin visio on olla televiestinnän ykköskumppani pk-yrityksille ja jälleenmyyjille. Yritys johtaa toimintaansa tärkeinä pitämillään arvoilla, kuten avoimuudella, sinnikkyydellä, aktiivisuudella, ja yrittäjyydellä. Nämä arvot heijastuvat yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa ja asiakaspalvelussa.

Henkilökohtainen Palvelu ja Kotimaisuus

Länsilinkki tarjoaa henkilökohtaisen yhteyshenkilön kaikille asiakkailleen, taaten näin helpon ja joustavan asiointikokemuksen. Yritys on ylpeästi suomalainen, mikä näkyy sen Avainlippu-sertifioinnissa. Kaikki Länsilinkin ammattilaiset työskentelevät Suomessa, ja heidän tarjoamansa palvelut tuottavat suomalaista työtä.

Yhteenveto

Länsilinkki Oy edustaa suomalaista telealan osaamista, joka keskittyy asiakaslähtöiseen palveluun ja korkealaatuisten viestintäratkaisujen tarjoamiseen. Yritys on omistautunut auttamaan pk-yrityksiä saavuttamaan paremman tavoitettavuuden ja asiakastyytyväisyyden nykyaikaisilla viestintäteknologioilla.

Ålcom

Ålcom on verkko-opearaattori. Ålcomin kotisivuille pääset tästä.

Perustaminen ja Historia

Ålcom, joka perustettiin vuonna 1989, on keskeinen telekommunikaatioalan yritys Ahvenanmaalla. Sen perustivat Mariehamns Telefon Ab ja Åland Telefonandelslag, kun Suomen mobiilimarkkinoita dereguloitiin 1980-luvun lopulla. Ålcom aloitti toimintansa yhdistämällä Ålands Datakommunikation Ab:n ja Ålands Mobiltelefon Ab:n, tarjoten siten laajakaistaa, matkapuhelinpalveluita ja digitaalista TV:tä Ahvenanmaan asukkaille ja yrityksille.

Palvelut ja Tarjonta

Ålcom on tunnettu monipuolisista palveluistaan, jotka kattavat laajakaistan, matkapuhelinpalvelut ja IPTV:n. Yritys tarjoaa myös erilaisia yrityspalveluita kuten vaihdejärjestelmiä, web-hostingia ja domain-palveluita. Ålcomin palvelut on suunnattu sekä yksityishenkilöille että yrityksille, keskittyen erityisesti asiakastyytyväisyyteen ja kustannustehokkuuteen.

Kestävä ja Ekologinen Toiminta

Ålcomille kestävä ja ympäristöystävällinen liiketoiminta on tärkeää. Yritys käyttää aurinkoenergiaa ja on toteuttanut pilot-projektin Elisan ja Solel Ålandin kanssa käyttäen ilmastoviisaasti tuotettua sähköä mobiiliverkkojensa käyttöön. Tämä osoittaa Ålcomin sitoutumisen ympäristövastuuseen ja innovatiiviseen energiankäyttöön.

Asiakaspalvelu ja Liiketoiminta

Ålcomin asiakaspalvelu ja myymälä sijaitsevat Mariehamnissa. Yritys tarjoaa asiakkailleen helpon ja joustavan yhteydenoton, myyden puhelimia, modeemeja, tabletteja ja tarvikkeita. Ålcom painottaa henkilökohtaista palvelua ja asiakkaan tarpeiden ymmärtämistä.

Omistus ja Yhteistyö

Ålcom on 50% omistuksessa Mariehamns Telefon Ab:lla ja Åland Telefonandelslagilla. Molemmat yhtiöt tarjoavat monipuolisia telepalveluita, kuten puhelinratkaisuja, datayhteyksiä ja kaapeli-TV-palveluita. Ålcomin yhteistyö näiden kahden yrityksen kanssa vahvistaa sen asemaa Ålandin telekommunikaatioalalla.

Yhteenveto

Ålcom edustaa vahvaa ja monipuolista teleoperaattoria Ahvenanmaalla, tarjoten kattavia palveluita niin yksityisille kuin yritysasiakkaillekin. Yrityksen sitoutuminen kestävään kehitykseen ja asiakaslähtöiseen palveluun tekee siitä tärkeän toimijan alueen telekommunikaatiomarkkinoilla.

Verkko-operaattori, palveluoperaattori ja virtuaalioperaattori

Suomessa on kolmenlaisia teleoperaattorityyppejä: verkko-operaattorit, palveluoperaattorit ja virtuaalioperaattorit. Näiden erottaminen on olennaista ymmärtääksemme, kuinka matkapuhelin- ja dataliikennemarkkinat toimivat.

Verkko-operaattorit

Verkko-operaattorit ovat telekommunikaatioalalla toimivia yrityksiä, jotka omistavat ja ylläpitävät omaa matkapuhelinverkkoa. Suomessa tämän kategorian suurimpia toimijoita ovat Elisa Oyj, DNA Oyj ja Telia Finland Oyj. Lisäksi Ahvenanmaalla toimii Ålcom. Nämä operaattorit ovat investoineet merkittävästi verkkoinfrastruktuuriinsa ja tarjoavat kattavia palveluita, jotka ulottuvat perinteisestä matkapuhelinliikenteestä edistyneisiin dataratkaisuihin. Heidän toimintansa on lisensoitua ja säänneltyä, mikä takaa telekommunikaatiopalveluiden laadun ja luotettavuuden.

Virtuaalioperaattorit

Toinen operaattoreiden pääkategoria on virtuaalioperaattorit. Ne eroavat verkko-operaattoreista siten, etteivät ne omista fyysistä verkkoinfrastruktuuria. Virtuaalioperaattorit vuokraavat verkko-operaattorin verkkoa, mutta hoitavat teleliikenteen operoinnin itsenäisesti. He tarjoavat asiakkailleen tukkuhintaan hankittuja telepalveluita, kuten puhe- ja dataliikennettä.

Tämä toimintamalli antaa virtuaalioperaattoreille mahdollisuuden tarjota erikoistuneita tai kohdennettuja palveluita, jotka erottuvat suurten verkko-operaattorien tarjonnasta. Suomessa tunnettuja virtuaalioperaattoreita ovat Moi Mobiili ja Line Carrier Oy, jotka ovat tunnettuja innovatiivisista palveluistaan ja kilpailukykyisistä hinnoistaan.

Palveluoperaattorit

Palveluoperaattorit ovat kolmas operaattoreiden pääkategoria. Kuten virtuaalioperaattorit, myöskään palveluoperaattorit eivät omista omaa matkapuhelinverkkoa. Sen sijaan palveluoperaattorit vuokraavat verkkopalveluita joko verkko-operaattoreilta tai virtuaalioperaattoreilta. Tämän jälkeen he myyvät näitä palveluita eteenpäin loppukäyttäjille. Palveluoperaattorit poikkeavat virtuaalioperaattoreista siten, että ne eivät operoi teleliikennettä itsenäisesti.

Palveluoperaattorit voivat tarjota asiakkailleen muun muassa mobiili- ja dataliittymiä. Tämä liiketoimintamalli on kevyempi ja joustavampi kuin verkko-operaattoreiden, mahdollistaen nopeammat reagoinnit markkinamuutoksiin. Suomessa toimiviin palveluoperaattoreihin lukeutuu esimerkiksi Globetel.

Liittymäbrändit

Toinen keskeinen käsite telekommunikaatioalalla on liittymäbrändi. Nämä ovat markkinointiyksiköitä, jotka voivat myydä toisen operaattorin nimiin omia liittymiään. Liittymäbrändit tarjoavat yksilöllisiä hinnoitteluratkaisuja, mutta laskutuksen ja asiakashallinnan hoitaa pääasiassa se operaattori, jonka nimiin liittymiä myydään. Tämä mahdollistaa erilaisille brändeille erikoistua tiettyihin kohderyhmiin tai tarjota ainutlaatuisia etuja. Esimerkkejä Suomessa ovat/olivat Saunalahti ja Kolumbus, jotka ovat tunnettuja kuluttajaystävällisistä liittymätarjouksistaan.

Huomioi nämä asiat operaattoria valitessa:

Tässä vielä joitakin asioita, joita kannattaa ottaa huomioon teleoperaattoria valittaessa.

Hinnoittelu

Liittymän hinta on tietenkin yksi tärkeimmistä asioista, joka kannattaa huomioida liittymää ja operaattoria valittaessa. Hintaan vaikuttaa kuitenkin huomattavasti liittymän ominaisuudet, kuten puheluiden ja viestien hinta ja netin nopeus, joten käyttötarpeidesi arviointi on myös olennaista.

Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää esimerkiksi piilokuluihin, joita saattaa ilmaantua käyttörajoitusten ylittyessä. Muutkin lisämaksut ja esimerkiksi roaming maksut kannattaa huomioida.


Vaikka puhelinliittymä saattaa näyttää edulliselta sen kuukausimaksun perusteella, todelliset kustannukset voivat kasvaa, kun otetaan huomioon puhelut, tekstiviestit ja mahdollinen datan käyttö. Useimmissa nykyaikaisissa liittymissä on kuitenkin rajaton internet.

On myös tärkeää tietää, että kaikki operaattorit eivät välttämättä mainosta parhaita tarjouksiaan verkkosivuillaan. Kun kilpailutat liittymääsi, saatat saada operaattorilta niin sanotun “winback-tarjouksen”, joka on usein paras keino saada alennusta hintoihin.

Operaattorin verkon kattavuus ja käyttötarpeesi

Toinen tärkeimpiin lukeutuva seikka operaattoria valitessa on verkon kattavuus. Tarkista aina, kattaako operaattorin mobiiliverkko kotisi lisäksi myös mahdollisen kesämökin, sekä muut paikat joissa vierailet usein.

Entä kuinka paljon aiot käyttää liittymää? Mihin sitä käytät? Arvioi puheluiden ja viestien määrän tarvettasi. Pyri myös arvioimaan, kuinka nopean netin tarvitset, ja kuinka paljon dataa käytät. Nämä seikat vaikuttavat olennaisesti siihen, millainen liittymä ja operaattori kannattaa valita.

Esimerkiksi, jos et juuri käytä puhelinta soittamiseen, kannattaa hankkia liittymä, jossa puhelut laskutetaan käytön mukaan. Internetin nopeuden valinnassa taas kannattaa ottaa huomioon, mitä aiot puhelimellasi tehdä. Esimerkiksi elokuvien ja sarjojen katseluun mobiiliverkon kautta tarvitaan nopeampaa nettiä ja paljon (mielellään rajattomasti) dataa. Jos jaat nettiyhteyttä puhelimesta tietokoneelle työskentelyä varten, nopea ja rajaton yhteys on myös suositeltava.

Vaikka monilla on kotona kiinteä laajakaista, jos sinulla ei ole, kannattaa harkita tehokkaampaa mobiilinettiä. Kansainvälisessä käytössä monet suomalaiset liittymät toimivat EU- ja ETA-alueella samaan hintaan kuin kotimaassa, mutta datan käyttörajoitukset on hyvä tarkistaa. Jos matkustat paljon, kannattaa harkita liittymää, jossa on korkea datakatto. Joissakin liittymissä voit myös asettaa euromääräisen kulutusrajat, jolloin EU-roaming ei ylitä tiettyä summaa.

Kannattaa myös huomioida, otatko määräaikaisen vai toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen. Nykyään määräaikaiset puhelinliittymäsopimukset ovat vähentyneet kuluttajien keskuudessa. Tämä on usein kuluttajalle hyvä asia, sillä toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voi vaihtaa nopealla varoajalla. Määräaikaisessa sopimuksessa on ennalta määrätty voimassaoloaika ja loppumispäivämäärä, ja tällaisen sopimuksen purkaminen ennen aikansa on mahdollista vain erityisen painavista syistä. Mitä operaattori pitää painavana syynä, riippuu kunkin tapauksen yksityiskohdista.

Asiakaspalvelun laatu ja tavoitettavuus

Tarkista operaattorin asiakaspalvelun saatavuus ja luotettavuus, sillä se on tärkeää ongelmatilanteissa. Chat-palvelu on usein nopeampi vaihtoehto kuin puhelinasiointi.

Asiakasarviot ja kokemukset

Tutki muiden käyttäjien arvioita ja kokemuksia ennen kuin valitset puhelinoperaattorin. Asiakaspalautteet, joita löytyy esimerkiksi TrustPilot-sivustolta, tarjoavat arvokasta näkökulmaa operaattorin palvelujen laatuun ja luotettavuuteen.

On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että asiakkaat kirjoittavat usein verkossa vain silloin, kun heillä on ollut ongelmia palveluiden kanssa. Suurten operaattorien asiakasmäärät ovat miljoonia, joten suhteessa siihen muutaman sadan negatiivisen palautteen merkitys on suhteellisen pieni.

Huolellisella vertailulla ja näitä seikkoja miettien on mahdollista löytää kilpailukykyinen ja omiin tarpeisiin sopiva puhelinliittymä.

Sopimusehdot

Tutki huolellisesti sopimusehdot ja varmista, että ne vastaavat tarpeitasi. Kiinnitä huomiota sopimuksen kestoon, irtisanomisehtoihin ja sitoutumisaikoihin. Määräaikaiset liittymät ovat harvinaisia, mutta monet liittymät tarjoavat kiinteän hinnan ensimmäisille 12-24 kuukaudelle ilman määräaikaisuutta.

Loppukevennys

Operaattorin valinta saattaa tuntua vaikealta, mutta ei kannata stressata liikaa, sillä nykyään operaattorin ja liittymän vaihtaminen on helppoa (ainakin jos valitset toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen). Voit aloittaa edullisella liittymällä ja päivittää sen tarvittaessa nopeampaan, jos huomaat netin olevan liian hidas tai epävakaa käyttöösi.