Nodesk

Liittymän Vaihto ja Numeronsiirto, Kaikki Mitä Tarvitsee Tietää!

Puhelinliittymän ja operaattorin vaihtoon saattaa liittyä paljon kysymyksiä ja hämmennystä. Miten se tapahtuu, säilyykö vanha numero, miten pitää toimia erilaisissa tilanteissa? Kaikkiin näihin ja moniin muihin kysymyksiin löydät onneksi vastaukset tästä artikkelista!

Ensimmäinen huojentava fakta on, että voit aina halutessasi säilyttää vanhan numeron liittymää ja / tai operaattoria vaihtaessa. Huomioi kuitenkin, että halutessasi numeronsiirron, et saa itse irtisanoa vanhaa liittymääsi, sillä irtisanotulle liittymälle ei voida tehdä numeronsiirtoa. Sen sijaan uusi operaattori hoitaa kaikki vanhan liittymäsopimuksesi purkamiseen ja numeronsiirtoon liittyvät toimet puolestasi. Kätevää, eikö?

Nykyisen liittymän määräaikaisuus

Liittymän vaihto uudelle operaattorille (sekä myös numeronsiirto) onnistuu, vaikka liittymäsi olisi määräaikainen. Tässä tapauksessa joudut kuitenkin yleensä maksamaan vanhaan liittymääsi liittyvät kuukausimaksut (ja muutkin mahdolliset maksut) määräaikaisuuden loppuun asti.

Tästä syystä liittymää ja operaattoria vaihtaessa on olennaista tarkastaa, että onko nykyinen sopimus määräaikainen. Jos on, niin tarkista milloin määräaikaisuus päättyy, ja kuinka suuria maksuja siihen liittyy. Jos maksut ovat suuret, ei liittymää välttämättä vielä kannata vaihtaa. Vastaukset näihin kysymyksiin kuitenkin auttavat arvioimaan, milloin liittymän vaihto on järkevää tehdä.

Vastaukset edellisiin kysymyksiin löytyvät yleensä liittymäsi hallintapalvelusta operaattorin nettisivuilla tai mobiilisovelluksessa, tai sitten sopimustiivistelmästä taikka tilausvahvistuksesta.

Omistatko itse liittymäsi?

Eli kenen nimissä liittymäsopimus on? Tämä on toinen tärkeä kysymys liittymää vaihdettaessa.

On itseasiassa melko tavallista, ettei liittymän käyttäjä itse omista liittymää. Näin voi olla vaikkapa, jos vanhempasi ovat tehneet liittymäsopimuksen puolestasi.

Jos et itse omista liittymää, tarvitset aina liittymän omistajan suostumuksen liittymän siirtoon sinun nimiisi. Tarkemmin sanottuna liittymien omistajavaihdokset vaativat aina sekä omistajuuden luovuttajan että vastaanottajan suostumuksen. Tämän jälkeen liittymänvaihto ja numeronsiirto onnistuu normaalisti.

Seuraa näissä tilanteissa aina operaattorin sivuilta tai asiakaspalvelusta saamiasi ohjeita.

Vaihtoehtoja liittymän vaihtoon ja numeronsiirtoon

Vastaukset aiempiin kysymyksiin tarjoavat kolme hieman toisistaan poikkeavaa vaihtoehtoa siihen, miten liittymän vaihtaminen hoituu / kannattaa hoitaa.

Vaihtoehto 1: Nykyinen liittymäsi ei ole määräaikainen ja omistat sen itse

Tämä on kaikista helpoin tilanne. Voit vain tilata uuden liittymän haluamaltasi operaattorilta, ja he hoitavat loput. Sinulle lähetetään uusi SIM kortti, ja numeronsiirtoon kuluu yleensä vähintään 5 arkipäivää.

Hieman tarkemmin, prosessi sujuu yleensä sunnilleen näin:

  1. Tilaa haluamasi liittymä, ja valitse haluatko tehdä numeronsiirron.
  2. Uusi operaattori hoitaa numeronsiirron vanhan operaattorin kanssa. Saat parissa päivässä liittymän tilauksesta tietoosi siirron tarkan ajan ja toimintaohjeet tekstiviestillä.
  3. Sinulle lähetetään uusi SIM kortti postitse, tai vaihtoehtoisesti ohjeet eSIM:n lataukseen ja aktivointiin.
  4. Vanha liittymäsi toimii normaalisti siirtoon asti vanhalla SIM kortilla. Kun siirtoaika koittaa, sammuta puhelimesi ja vaihda SIM kortti. Siirron aikana kumpikaan liittymä ei toimi noin 10 minuuttiin. Tämän jälkeen uusi liittymä alkaa toimia. Jos puhelin ei löydä verkkoa 10 minuuttia siirtoajankohdan jälkeen, kokeile käynnistää se uudelleen.

Operaattorien välillä tässä prosessissa voi kuitenkin olla pieniä eroja.

Vaihtoehto 2: Nykyinen liittymä on määräaikainen

Selvitä tässä tapauksessa, kuinka suuret maksut sinulle kertyisi liittymänvaihdosta. Joudut todennäköisesti maksamaan kaikki liittymääsi liittyvät maksut sopimuskauden loppuun asti.

Kun tiedät hinnan, voit päättää kannattaako liittymän vaihto vielä tässä vaiheessa, vai siirrätkö sen myöhemmäksi. Voit myös sopia operaattorin kanssa uuden liittymän avauksesta etukäteen myöhempänä ajankohtana.

Liittymän vaihto tapahtuu kuitenkin tässä tapauksessa käytännössä täysin samoin, kuin vaihtoehdossa 1.

Vaihtoehto 3: En omista liittymää

Tällöin sinun täytyy tehdä omistajanvaihdos, joka vaatii sekä luovuttajan että vastaanottajan suostumuksen. Tämä tapahtuu eri operaattoreilla hieman eri tavoilla, joten kannattaa seurata heidän nettisivuilta tai asiakaspalvelusta saatavia ohjeita.

Käytännössä vaihtoehtoja lienee kuitenkin kolme erilaista (kaikki operaattorit eivät tarjoa näitä kaikkia):

  • Valtakirja: Operaattorien sivuilta löydät valtakirjoja omistajien vaihdokseen ja numeronsiirtoon. Täytä valtakirjan puuttuvat kentät (siirrettävä numero, luovuttajan ja vastaanottajan tiedot). Sekä luovuttajan että vastaanottajan allekirjoitus vaaditaan tähän valtakirjaan.
  • Kaupassa fyysisesti asiointi: Usein omistajanvaihdos onnistuu helposti nykyisen operaattorin kivijalkaliikkeessä. Tästä palvelusta saatetaan kuitenkin veloittaa pieni maksu.
  • Sähköinen hyväksyntä: Kirjoitushetkellä ainakin Elisa tarjoaa mahdollisuutta sähköiseen hyväksyntään, jolloin omistajanvaihdos onnistuu sähköisesti tunnistautumalla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Omistajanvaihdos ei välttämättä onnistu liittymää tilatessa, vaan saatat joutua tekemään sen vanhan operaattorisi kanssa. Tämä kannattaa kuitenkin tarkistaa operaattorin asiakaspalvelusta. Kun se on hoidettu, voit siirtyä seuraamaan vaiheen 1. ohjeita liittymän vaihtoon ja numeronsiirtoon.

Win-back tarjoukset

Kun solmit uuden operaattorin kanssa uuden liittymäsopimuksen, saatat numeronsiirtoprosessin aikana saada nykyiseltä operaattoriltasi uuden liittymätarjouksen. Näitä tarjouksia kutsutaan win-back tarjouksiksi.

Jos tämä tarjous on mielestäsi parempi, kuin uudella operaattorilla, voit tarttua siihen, jolloin säilyt nykyisen operaattorisi asiakkaana. Tällöin myös numeronsiirtoprosessi peruuntuu, ja voit jatkaa vanhan SIM korttisi käyttöä normaalisti. Liittymän hinta, palvelut ja / tai ominaisuudet vain muuttuvat.

Uusi operaattori ei voi laskuttaa sinua puhelinliittymästä, ennen kuin numero on siirtynyt. Jos siis numeronsiirto peruuntuu, et saa uudelta operaattorilta laskua.

Uusi liittymä ilman numeronsiirtoa?

Tässä tapauksessa sinulla on kaksi vaihtoehtoa.

Uusi operaattori:

Jos haluat uuden liittymän, mutta et halua säilyttää vanhaa numeroa, niin voit vain valita ja tilata liittymän uuden operaattorin sivuilta. Homma menee suunnilleen näin:

  1. Tilaa haluamasi liittymä, ja valitse tilausta tehdessä, että et halua numeronsiirtoa.
  2. Sinulle lähetetään uusi SIM kortti postitse, yleensä tässä menee muutama arkipäivä. Vaihtoehtoisesti sinulle voidaan lähettää ohjeet eSIM:n lataukseen ja aktivointiin.
  3. Nyt voit alkaa käyttämään liittymää.

Jos et kuitenkaan halua kahta erillistä liittymää, sinun täytyy tässä tapauksessa itse perua vanha sopimuksesi. Jos se on toistaiseksi voimassa oleva, niin irtisanomisaika on 14 päivää.

Sama operaattori:

Puhelinliittymän päivitys saman operaattorin sisällä onnistuu yleensä minuuteissa heidän verkkopalvelussa tai mobiilisovelluksessa. Lisätietoja saat operaattorin asiakaspalvelusta.