Nodesk

Kilpailuta puhelinliittymäsi! Miten se tapahtuu?

Kilpailutus sana voi herättää negatiivisia tunteita ja mielikuvia asiakaspalvelijoiden kanssa puhelimessa vääntämisestä. Tätä se ei kuitenkaan oikeastaan nykyään ole, ainakaan puhelinliittymien tapauksessa.

Käytännössä fiksu tapa kilpailuttaa puhelinliittymä nykyään on vertailla eri tarjolla olevia liittymätarjouksia, valita niistä juuri sinulle sopivin, ja tilata se netistä. Tämä on jo yksinäänkin loistava tapa löytää itsellesi sopiva puhelinliittymä edulliseen hintaan!

Operaattorit taistelevat asiakkaistaan kiivaasti mm. tarjoamalla toinen toistaan parempia liittymätarjouksia. Tästä tietoiset kuluttajat voivat säästää rahaa vertailemalla ja vaihtamalla sopimuksia aktiivisesti. Säästöistä voi kertyä huomattavia summia, etenkin vuositasolla!

Liittymien vertailu on kätevää, helppoa ja nopeaa vertailusivullamme:

Win-back tarjoukset

Kun suoritat tällaisen vertailun ja tilaat uuden liittymän uudelta operaattorilta, vanha operaattorisi lähettää usein nk. win-back tarjouksen, joka saattaa olla jopa löytämääsi tarjousta parempi. Tämän tarjouksen tarkoitus on nimensä mukaisesta voittaa sinut takaisin vanhan operaattorisi asiakkaaksi.

Jos hyväksyt kyseisen tarjouksen, saat liittymäsi halvempaan hintaan muutaman kymmenen minuutin vaivalla. Vuositasolla säästöjä voi hyvin kertyä jopa yli 100€.

Win-back tarjousten ansiosta liittymää kannattaa vaihtaa, vaikket löytäisikään nykyistä liittymääsi edullisempaa tarjousta. Win-back tarjouksella saatat silti saavuttaa säästöjä!

Win-back tarjoukset toimivat lyhyesti näin:

  1. Tilaat uuden liittymän uudelta operaattorilta.
  2. Uusi operaattori aloittaa edellisen liittymän irtisanomisen sekä mahdollisen numeronsiirron puolestasi. Irtisanomisaika on yleensä 2 viikkoa.
  3. Vanha operaattori (yleensä) lähettää sinulle win-back tarjouksen. Tämä voi tapahtua tekstiviestillä, tai vaihtoehtoisesti operaattorin asiakaspalvelija voi soittaa sinulle ja tiedustella syytä operaattorin vaihdolle. Kerro jälkimmäisessä tapauksessa syyksi uuden liittymän halvempi hinta ja paremmat ominaisuudet. Yleensä tässä tapauksessa saat win-back tarjouksen, joka voi hyvin olla uutta tilaamaasi liittymää parempi, sekä vanhan operaattorisi listahintaisia liittymiä selvästi edullisempi.
  4. Jos kyseinen tarjous miellyttää sinua, niin hyväksy se. Säilyt vanhan operaattorisi asiakkaana, ja he hoitavat uuden tilaamasi liittymän tilauksen perumisen. Sinun ei siis tässä vaiheessa tarvitse tehdä mitään. Näin saat muutaman kymmenen minuutin vaivalla halvemman puhelinliittymän.

Milloin kilpailutus kannattaa?

Nykyään liittymissä on monesti halvempi hinta ensimmäiset 12kk tai 24kk. Tämän ajanjakson jälkeen hinta nousee. Silloin on täydellinen hetki suorittaa vertailu ja kilpailutus, ja sinulla on hyvä mahdollisuus löytää ainakin uutta kalliimpaa hintaa parempi tarjous.

Jos edellisestä liittymänvaihdosta on kulunut jo yli 2 vuotta, niin siinä vaiheessa kannattaa jo ehdottomasti tiirailla uutta liittymää. On hyvinkin todennäköistä, että markkinoille on tänä aikana ilmestynyt huomattavasti parempiakin tarjouksia.

Operaattorit muuttavat liittymiä, tarjouksia ja hinnoitteluaan hyvinkin usein, joten säännöllinen kilpailutus kannattaa. Koska kilpailutus vaatii vain muutaman minuutin vaivan verkkopalvelussamme, ei ole huono idea tehdä sitä jopa useammin kuin kerran vuodessa.

Mitä liittymää kilpailutettaessa kannattaa huomioida?

Tärkeintä on huomioida, että uuden liittymän ominaisuudet vastaavat omia tarpeitasi edullisimpaan mahdolliseen hintaan. Huomioi ainakin liittymän seuraavat ominaisuudet:

  • Puheluiden ja viestien hinta: Rajaton paketti sopii hyvin paljon puhuville ja tekstareita lähettäville, kun taas vähemmän näitä harrastavalle voi tulla edullisemmaksi liittymä, jossa näistä maksetaan käytön mukaan. Pyri arvioimaan omat tarpeesi mahdollismman tarkasti.
  • Netin nopeus ja datan määrä: Kuinka nopean netin oikeasti tarvitset? Entä valitsetko rajattoman vai rajallisen määrän dataa? Lue lisää tarvittavasta netin nopeudesta täältä, ja datan määrästä täältä. Pyri tässäkin tapauksessa arvioimaan omat tarpeesi mahdollismman tarkasti, niin et maksa turhasta.
  • Verkon kuuluvuus: Kaikkien operaattorien verkot eivät ole tasavertaisia. Kannattaa varmistaa, että liittymä toimii kaikissa paikoissa, joissa vierailet usein kuten kotona, töissä, harrastuspaikoissa ja kesämökillä. Lue lisää mobiiliverkkojen kuuluvuudesta täältä.
  • Liittymän hinta, mahdolliset tarjoukset bonukset ja edut: Hinta on tietenkin yksi tärkeimmistä tekijöistä liittymää valitessa. Siihen vaikuttavat olennaisesti muutkin tässä mainitut tekijät, mutta operaattorien välillä hinnoittelussa on eroja. Lisäksi saataville voi olla tarjouksia, bonuksia tai etuja (kuten suoratoistopalveluita edullisempaan hintaan tms.), jotka kannattaa tietenkin hyödyntää.
  • Montako G:tä?: Valitsetko modernin 5G liittymän vai hiukan vanhemman 4G liittymän? Lue lisää täältä.
  • Sopimuksen kesto: Nykyään suurin osa tarjolla olevista liittymäsopimuksista solmitaan toistaiseksi voimassaolevana. Tämä onkin kuluttajan näkökulmasta paras vaihtoehto, sillä se mahdollistaa liittymän vaihdon ja uuden kilpailutuksen nopealla varoajalla. Kannattaa kuitenkin varmistaa, onko harkitsemasi liittymän sopimus määräaikainen, ja mikä sen kesto on siinä tapauksessa. Jos määräaikainen sopimus on huomattavasti toistaiseksi voimassa olevaa edullisempi (vastaavilla ominaisuuksilla), ei se välttämättä ole huono vaihtoehto.

Mitä hyötyä on puhelinliittymän kilpailutuksesta?

Suurin hyöty lienee mahdolliset säästöt. Säästöjen määrä on hyvin tapauskohtainen. Jos kilpailutat vaikkapa koko perheen liittymät kerralla ja vaihdat todella kalliista turhilla ominaisuuksilla varustelluista liittymistä sopivampiin ja halvempiin, voi vuositasolla säästöjä kertyä jopa yli 1000€! Tavallisempi säästö henkilötasolla on kuitenkin muutamasta kympistä reiluun sataseen vuodessa. Pääsääntöisesti säästöt ovat sitä suuremmat, mitä kalliimpi liittymä kilpailutetaan.

Toinen mahdollinen hyöty on paremmilla ominaisuuksilla varustellun liittymän löytäminen. Voit esimerkiksi valita nopeammalla netillä varustetun liittymän, jos vanhalla liittymällä vaikkapa Netflix pätki. Tai jos vaikkapa mökillä kuuluuvuus vanhalla liittymällä on huono, saatat löytää paremmin kuuluvan liittymän operaattoria vaihtamalla.

Usein kysyttyä:

Voinko vaihtaa operaattoria, vaikka minulla on määräaikainen sopimus?

Voit vaihtaa, mutta tällöin joudut tyypillisesti maksamaan irtisanomismaksuja. Yleensä joudut maksamaan sopimuskauden jäljellä olevat maksut. Siksi on tärkeää lukea sopimuksen ehdot huolellisesti ennen operaattorin vaihtoa.

Määräaikaisen sopimuksen tapauksessa kannattaakin usein odottaa, että määräaikaisuus päättyy. Voit siinäkin tapauksessa kilpailuttaa liittymäsi jo etukäteen, mutta aseta uuden sopimuksen alkamisen ajankohdaksi edellisen sopimuksen päättymisajankohta.

Maksaako puhelinliittymän kilpailutus jotain?

Ei maksa. Liittymän kilpailutus on täysin ilmaista, ja vertailusivumme auttaa löytämään juuri sinulle parhaan puhelinliittymän. Varmista kuitenkin, ettei nykyisessä sopimuksessasi ole irtisanomismaksuja.

Onko puhelinliittymän kilpailutus vaikeaa?

Ei todellakaan, se onnistuu tämän sivun ohjeilla muutamassa – muutamassa kymmenessä minuutissa kotikoneelta.

Sitooko liittymien kilpailuttaminen johonkin?

Ei sido. Liittymien kilpailutus on riskitöntä ja ei sido liittymän ostamiseen.

Voinko säilyttää vanhan numeron liittymää vaihtaessa?

Kyllä voit, ellei sinulla ole prepaid liittymä. Lue lisää täältä.

Useissa tapauksissa oman numeron voi säilyttää, mutta esimerkiksi prepaid-liittymien kohdalla ei.

Kuinka irtisanon edellisen liittymäni?

Yleensä et halua itse irtisanoa liittymääsi, varsinkaan jos haluat säilyttää vanhan numerosi. Uusi operaattori hoitaa vanhan liitymän irtisanomisen puolestasi, kun tilaat uuden liittymän. Lue lisää täältä.

Toimiiko minulla 5G?

Tarkista liittymän kuuluvuus operaattorin kuuluvuuskartasta. Lisätietoja täältä.