Esimerkiksi lapsen vartuttua täysi-ikäiseksi saatetaan saapua monelle hieman kiusalliseen tilanteeseen, jossa aiemmin äidin tai isän maksama puhelinliittymä pitäisi siirtää lapsen maksettavaksi. Samalla kuitenkin on tärkeää, että vanha numero säilyy. Vastaavaan tilanteeseen voi toki joutua muillakin tavoin. Mutta mitenkäs liittymän omistajan vaihto sitten toimii?
Onneksi prosessi on melko yksinkertainen. Tällöin tehdään liittymän omistajan vaihto, johon tarvitaan sekä edellisen omistajan, että uuden omistajan suostumus. Samaa prosessia kutsutaan myös numeron siirtämiseksi asiakkaalta toiselle. Käytännössä homma tapahtuu siis yhdessä.
Hyvä tietää:
Usein on helpointa ja suoraviivaisinta hoitaa omistajan vaihto edellisen operaattorin sisällä, vaikka haluiaisitkin samalla kertaa vaihtaa liittymää toiselle operaattorille.
Omistajan muutoksen aikana liittymän toimintaan ei aiheudu katkosta, ja puhelinnumero säilyy samana muutoksen aikana ja sen jälkeen. Voit siis huoletta jatkaa liittymän käyttöä prosessin aikana. Usein siirron yhteydessä myös sopimus päivitetään uuteen, mikä saattaa merkitä liittymän hinnan ja ominaisuuksien muuttumista.
Se, miten liittymän omistajan vaihto etenee käytännössä, riippuu hieman operaattoristasi. Käsittelen tässä Suomen suosituimmat teleoperaattorit:
Psst! Vilkaise tästä kattavasti puhelinliittymiä vertaileva artikkelimme! Valitsemalla sopivan liittymän voit saavuttaa selviä säästöjä!
1. Omistajan vaihto Telialla
Telialla omistajan vaihto kannattaa hoitaa sähköisesti, sillä tällöin se on ilmaista. Vaihtoehtoisesti voit myös otta yhteyttä Telian asiakaspalveluun, tai vierailla jossakin heidän kivijalkaliikkeessä, mutta näissä tapauksissa joudut maksamaan 8,99€ suuruisen asiakaspalvelumaksun liittymän luovuttamisesta ja vastaanottamisesta.
Telialla liittymäsopimus päivitetään omistajanvaihdon yhteydessä.
Neuvon tässä, miten omistajan vaihto hoituu Telialla sähköisesti:
Luovuta ensin liittymä. Sitä varten tarvitset siirrettävän liittymän puhelinnumeron, sekä liittyvän tämänhetkisen omistajan pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Toimi näin:
- Kirjaudu Minun Teliaan.
- Etsi luovutettava liittymä, ja klikkaa sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
- Valitse seuraavalla sivulla Omistussuhteen muutos, ja seuraa ohjeita.
- Tämän jälkeen Telia lähettää luovutettavaan liittymään tekstiviestillä siirtokoodin. Koodilla uusi omistaja voi vastaanottaa liittymän.
Seuraavaksi on vuorossa liittymän vastaanottaminen. Sitä varten tarvitset siirrettävän liittymän puhelinnumeron, edellisen kohdan siirtokoodin, sekä pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Toimi näin:
- Saat siirrettävään liittymääsi tekstiviestillä siirtokoodin, kun aiemman omistajan suorittama luovutuspyyntö on käsitelty.
- Mene osoitteeseen www.telia.fi/liittyman-omistajan-muutos.
- Klikkaa/täppää Kuluttajalle, ja seuraa ohjeita. Tässä kohtaa sinun tulee myös valita uusi sinulle parhaiten sopiva liittymä. Tunnistaudu, ja hyväksy omistajan vaihto.
Kun uusi omistaja on vastaanottanut liittymän, omistajanmuutos on valmis.
Lue lisätietoja suoraan Telian sivuilta.
2. Omistajan vaihto Moi Mobiililla
Moi Mobiililla liittymän omistajan vaihto onnistuu valtakirjalla, johon linkki tässä. Siihen vaaditaan luonnollisesti sekä luovuttajan, että vastaanottajan allekirjoitus.
Moi mahdollistaa myös omistajan vaihdon samalla, kun vaihdat liittymää operaattorilta toiselle samaisella asiakirjalla.
Lisätietoja voit lukea täältä tai vaikkapa soittamalla Moin asiakaspalveluun.
3. Omistajan vaihto Elisalla
Elisakin tarjoaa mahdollisuutta liitymien omistajien vaihtoon sähköisesti OmaElisassa. Tätä kautta omistajan vaihto on maksutonta. Homma hoituu tiivistetysti näin:
- Kirjaudu OmaElisaan. Se onnistuu joko Elisa Tunnuksilla, Mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.
- Valitse liittymäsopimus, jonka omistajan haluat vaihtaa, Tuotteesi ja tilauksesi -valikosta.
- Avaa valikko nimeltä Sopimus, omistaja ja valtuutus.
- Valitse tästä valikosta Vaihda liittymäsopimuksen omistajaa.
- Seuraa ohjeita ja täytä vaaditut tiedot (mm. uuden omistajan tiedot). Tarkista tiedot huolella ja painna Vahvista.
- Uudelle omistajalle lähtee vahvistuslinkki sähköpostilla ja tekstiviestillä. Tähän vaaditaan vahva tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella. Uusi omistaja voi vahvistaa omistajan vaihdon myös OmaElisassa (Tuotteesi > Tilaukset > Muut tilaukset).
Liittymän omistajan vaihto tulee yleensä voimaan seuraavana päivänä siitä, kun uusi omistaja on vahvistanut tilauksen.
Omistajan vaihto onnistuu Elisalla myös lomakkeen avulla tai asiakaspalvelun avustuksella, mutta tällöin se on maksullista.
Lisätietoja löytyy hyvin tältä sivulta ja vielä tarkempia yksityiskohtia voit löytää täältä.
4. Omistajan vaihto DNA:lla
DNA:lla omistajan vaihdon voi tehdä numeron luovutuksella sähköisesti Oma DNA -sovelluksessa, numeronsiirtovaltakirjalla tai sitten paikanpäällä DNA Kaupassa. Numeron vastaanotto on kuitenkin mahdollista vain DNA Kaupassa.
Numeron luovutus on maksutonta sähköisesti tai valtakirjalla, mutta DNA Kaupassa asioidessa se maksaa 10€.
Helpoin tapa toimia lienee se, että numeron luovuttaja ja vastaanottaja menevät yhdessä DNA Kauppaan hoitamaan numeronsiirron. Tällöin luovutus onnistuu välittömästi, mutta luovuttajalta veloitetaan 10€.
Oma DNA -sovelluksessa numeronluovutus hoituu seuraavasti:
- Lataa, avaa ja kirjaudu oma DNA sovellukseen.
- Mene Palveluni -välilehdelle, ja valitse sieltä liittymä, jonka omistajaa haluat vaihtaa.
- Valitse seuraavaksi Liittymän hallinta ja sitten Numeron luovutus.
- Seuraa ohjeita, syötä tarvittavat tiedot, ja lähetä lomake.
- Nyt numeron vastaanottaja voi mennä DNA Kauppaan vastaanottamaan numeron omiin nimiinsä, jonka jälkeen hän voi tehdä uuden liittymäsopimuksen tälle numerolle.